Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen

tisdag 7 oktober 2008

Äntligen

så fick jag komma ut och åter svinga flugspöt. Morgonen börjde med frost men allt efter att klockan tickade framåt så steg temperaturen så sakteliga. Vid 10.00 när jag gav mig ut var det runt 6 grader, halvklart med lite sol och lätt vind.
Älven hade stigit nästan 15 m3/s sedan igår och jag var i valet och kvalet om jag skulle ta Opti stream 6:an och sjunklina men jag ville allra helst fiska lättare så det blev AEG´n och flytlina med heldragen tafs istället. Jag startade vid golfbanan och hade ganska snart en draging i min ST Zonker dock utan fast fisk. Gick igenom en runda men inga mer känningar. Gick upp och tog om och hade åter en draging i flugan men inget mer.
Efter en timme så ramlade Stenhuggarn in på banan med sitt nyinköpta 11 fots UL-haspel spö i högsta hugg. Han hade några timmar innan han skulle vara på jobbet och ville inviga nya stangen. På med en lika ny Lill-Aura 7 gram och med ett lätt visp så landade draget 50 meter ut. Det var sjukt vad det spöet kastade :-)Första kastet gav dagens första fisk, andra kastet gav dagens andra fisk. Huggarn visste då att grejerna funkade och gick och satte sig för en kopp java och krämbulle. Jag passade då på att testa spöt och vips på första kastet krokade även jag på fisk. Innan han gav upp och lånade mig haspelspöt och åkte till jobbet så hade han nog krokat av 7-8 öringar. Det var tydligt att vattenökningen gjorde att fisken höll sig i bottenregionen och dit ner kom inte jag med mina flugor.
När han åkte vidare till arbetet så åkte jag själv en bit nedströms på älven för att testa lyckan. Åter igen hade jag några dragningar i flugan men ingen fast fisk.
Jag letade reda på den tyngsta hantelskalle-streamern jag hade i asken. I krokböjen på den så band jag en tafs på c:a 50 cm och längst ute så fäste jag en ST Epoxy. Efter ytterligare ett varv så fick jag tillslut kroka av fisk på flug oxå. En öring i samma storlek som de vi fått på drag, alla låg på 25 till dryga 30 cm. Nöjd med det och domnade tår så vände jag åter hemåt.
Lite vinterförberedelser har jag nu klarat av. Vintersulorna ligger på bilen. Kupévärmaren installerad och motorvärmarsladden är framletad.
Nu är jag hyggligt förbered på snö, hoppas dock det dröjer ytterligare ett tag så det hinns med några fler turer på älven.
Det var vackert idag.
Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 16.55
Temperatur: 5,6 grader
Vind: Västlig 0,4 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 59 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: