Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Light line och Hardy reels

fredag 12 september 2008

Light line och Hardy reels

Igår ringde Stenhuggarn och kvittrade i telefonen. Ett paket från Capricorn i Borlänge hade anlänt innehållande ett
Hi-level Classic 8´#2-3
Ross Flywater no.1 och lite annat smått och gott.
Det bestämdes att när barn och flickvänner/fruar skickats iväg till resp. dagis, skola och arbetsplatser idag så skulle grejerna provkastas.
Vid tio rycket i morse så satt ovannämnde Huggare i köket hos mig och uppackningen var i fullgång.
Jag hade en #2 lina som rullades på rullen inna vi sedan begav oss till fotbollsplanen för lite kast-tester. Med oxå åkte mitt Loops Lilla Gula #2-3 med rulle och lina.
Shit pommes frites vad smutt det var. Huggarns Hi Level vägde inte mer än 48 gram mot, i detta fallet, modiga 72 gram för mitt Lilla Gula.
Snabbt så konstaterade vi båda att #2 linan funkade bäst på Hi Levelen medan min GL Force #3 funkade bäst på Lilla gula.
Aktionerna skiljer sig mycket mellan spöna då jag upplever Hi Levelen styvare i toppen men betydligt mjukare under del. Den har lite cane-känsla och behöver en lite varsammare start av laddningen vid kastning. Lilla Gula är aningen toppmjukare men har däremot betydligt mer power i underdelen och är mer lättkastad.
Inte att för dn skull på något sätt rangordna spöna sinsemellan. Olika kastare gillar olika aktioner och det är först när man byter mellan olika typer av spön under samma kastsession som skillnaderna blir riktigt tydliga.
Skoj var det och fler gånger blir det. Nu hoppas vi båda på att kunna få en torrflugetur i något av vattnen som öppnar i oktober innan vintern slår till.

Jag var och hämtade Mr Troutlaws nyinköpta Hardy The Perfect och passade på att låna med mig några andra Hardy rullar för påseende hemma i lugn och ro.
Det blev lite blandat godis som Marquis, The Prince, Uniqua och St Georges
Vissa oanvända och andra med patina av otaliga öringsturer.
Bilderna är på Perfecten och på St Georges.



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.20
Temperatur: 8,5 grader
Vind: Ostlig 4,1 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 48 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gobitar, Lunkan..:-)

Lunkan sa...

Kan göra ont i plånboken :-)