Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En tur till Kvitsle

onsdag 10 september 2008

En tur till Kvitsle

Vid halv tio så landade jag hos en av mina gamla Sportkällaren kollegor, tillika fotograf, för en kopp kaffe och att invänta Västgöten.
Strax därefter så pep det till i mobilen från nämnda Göte och meddelandet löd.
Det verkar inte vara finväder idag. Kallt oxå.
Så sugen var han på fiske :-) Efter en rapp replik från mig så pallrade han sig ur sängen, plockade med gumman och valpen handlade fika och damp ner på Frönäs för vidare resa till Kvitsleströmmen.
Det är lite nya regler som gäller iår. Tidigare fick hela strömmen fiskas med fluga under september efter harr. Men i fjol så upptäcktes ny lekplatser för storöring i strömmen så i är är det helt fredat från nacken vid Ockesjön ner till Herrgårdsholmen och Mörtån.
Efter fiskekortsinköp så åkte vi upp till nacken på Mattmarströmmen vid Kvarnen och kollade läget. Vi såg flera ivrigt vakande harrar så humöret steg, även på Västgöten som var mer än lovligt morgontrulig.
Vi startade sedan fisket nedströms Mörtån utan resultat. Vi flyttade snart över till Ockesidan och vandrade ut på Herrgårdsholmen. Där lyckades jag tillslut kroka på en liten harr på guldskalle. Det blev turens enda.
Ingen av sidorna visade några egentliga bra fiskeplatser då fiskegränsen låg nedan strömmen och området som var upplåtet till fiske var djupare lugnflytande vatten utan riktiga stånd-, eller matplatser. Tyvärr så känns det inte som om Kvitsle längre är något höstfiskes alternativ efter harr även om det är till öringens gagn.
Vädret var inte heller på topp, vilket skall erkännas till Västgötens morgonobservation, så jag kan ha fel i mina antaganden. Det återstår att se.
Dock så fikades det gott med mackor, kanelbullar och hembakad blåbärssockerkaka så det gick ingen större nöd på oss och trevligt hade vi. En skön tur helt enkelt.
Som ett sista desperat försök smög vi in i Mörtån för att se om det var några gäddor hemma, även de lös med sin frånvaro tyvärr.

Jag hoppas att vi däremot fick lite sköna bilder från turen. Fotografen låg på som en iller om att vi skulle le, titta mot kameran och att jag skulle dra in röven vid kastning. Jag har en tendens att få en ostbåge krök på kroppen med lätt kutig hållning som kanske inte gör sig så bra på bild :-) Innan jag bytte chestpack för två säsonger sedan fick jag gå till napraprat 3 ggr under augusti/september för att räta upp ryggen efter en tuff fiskesäsong.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.10
Temperatur: 7,6 grader
Vind: Ostlig 6,1 m/s
Molnlighet: Lätt regn
Vattenföring: 54 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Du har nog rätt om Kvissle. Bästa harrfisket har du i den nedre delen av Ockesjön, i strömfåran från Dammåns utlopp ner till strömmen. Där finns djupgropar och grund blandat, men då måste du hyra båt.