Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Hösten har gjort sitt intåg

onsdag 3 september 2008

Hösten har gjort sitt intåg

Regnet piskar mot fönstren. Vinden sliter i de gulnande trädkronorna och dimmlocket ligger i höjd med Hamrestugan.
Det mesta av fisket är nu stängt i dalen och istället så är det jakten som gäller.
I måndags startade älgjakten och förra måndagen fågeljakten. Jag har ännu inte varit ute på fjället och kollat efter fågel. Det får nu vänta till älgjaktsuppehållet är över. Jag ser fram emot några vackra septemberdagar med en stissig hund runt hasorna, hög och klar luft och ett fjäll i brinnande gula och röda höstfärger.
Det finns en tjusning med alla årstider här i jämtlandsfjällen, även om min absoluta favorittid är veckorna runt midsommar med det magiska nattljuset. Så har jag haft några av mina bästa dagar i september på fjället med bössa i hand och ripor bakpå ryggsäcken. Att sitta ovan trädgränsen på gränsen mellan höst och vinter. Dricka en kåsa kaffe och se ut över stillheten och lyssna på tysnaden är balsam för själen. Alla borde få förmånen att få uppleva det. I och för sig så har alla det. Fjällen ligger här året runt. Det är bara att ta sig tid. Något som i dagens samhälle verkar vara en bristvara. Den långsamma njutningen står tillbaka mer och mer för snabba kickar i jakt på den ultimata upplevelsen.
Stackars människor som förlorat förmågan att skynda långsamt. Se det stora i det lilla. Stanna upp vända sig om och se, lyssna och dofta på tillvaron runt om kring sig. Andas med magen och rensa ut stress och krav. Se till vad man har och inte till vad man saknar.
När du nåt den insikten och vågar stanna upp för att reflektera det är då och först då du lever och kan njuta av det.
Sjung långsamhetens lov.

Tack för ordet!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 11.10
Temperatur: 10,9 grader
Vind: Ostlig 5,6 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 61 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Konsulten Kalle sa...

Lunkan
Det var så skönt att läsa dina tankar och värme för Micke. Jag läste högt när vi äntligen är i Åredalen igen och trots alla leveransförväntningar på oss åkte vi till Handöl. Kollade Enån och bron med storöringar bara väntande!. Dessutom de mest underbara våfflor jag ätit i mitt liv. Gräddklicken på hjortronbädd såg ut som en blomma! Du hade rekommenderat. Tack!
Glöm ej att det är du som kan, har kompetensen. Du behöver ingen arbetsgivare...
Kalle Konsulten sent på Twins

Anonym sa...

hmmm, redan .

Konsulten Kalle sa...

Stort ?
Kalle i Twinshuset