Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En sommarrapport från Norge

tisdag 23 september 2008

En sommarrapport från Norge

Från min fiskekompis Bokbindarn kommer nästa sommarrapport.

Sesongen er ikke slutt..............

........og den har vært lang!

Sitter ved bålet, som det har vært mange og fine av i løpet av sommeren, og koser meg med kaffe og minner fra vårens og sommerens fisketurer.

I år hadde jeg bestemt meg for å komme meg hjem fra jobb i rett tid, blåse middagslaging og komme meg ut i naturen med fluestang og allrtid ferdigpakket sekk.

I tillegg hadde jeg sverget på at jeg aldri skulle være hjemme en helg. Og jeg har faktisk lykkes!

Er så heldig å bo i Trondheim med alle de mulighetene for fluefiske vi har her. Innen en omkrets på fem mil har vi seks lakseelver og en del ørretelver hvorav Nidelva er mitt andre hjem om sommeren i tillegg til den fantastiske fjellheimen og elvene i Jemtland.

Og det startet faktisk i januar. En mild januarlørdag måtte jeg bare ut for å se hvordan elva så ut og ruslet en tur langs bredden. Elva er regulert så det ligger aldri is.

Ikke et vindpust og tankene gikk tilbake til forrige sommer da en ring plutselig viste seg på den blanke overflaten og like etter en til. Full fart tilbake til bilen og hjem, ned i kjelleren etter fluestang, flueboks og alt dertil tilhørende for å bryte et par fartsgrenser tilbake til elva. Tilstår med en gang - fikk ingen - så ikke fler vak. Men noe hadde sannerlig våknet.

En heller kald og snørik ettervinter fulgte og det ble ikke fler turer før i midten av mars. Der bildet er tatt startet det i skumringen hver kveld spredt vaking etter fjærmygg. Det kunne stå på rundt 20 minutter selv i kuldegrader. Må tilstå her også: klarte ikke å lure noen, MEN, neste vår!!

Så kom årets første deilige vårhelg. Lørdag 5 april kjørte jeg i bilkø ut av byen der alle hadde ski på taket og bare jeg hadde vadere og flustang i bagasjen. Vasset i snø ned til elva i solskinnet og hadde tenkt å begynne med et bål og svartkjelekaffe da et vak viste seg der ute på den glassblanke overflaten - og et til - og et til. Skjelvende fingre - ny fortom - knuste forsiktig den lille ishinnen som lå langs land og vadet meg ut. Tørr stenflueimitasjon stripet over vaket og bang der satt den første. Må tilstå: var ikke normal i noen minutter. De som eventuelt hørte mine brøl fra elva gikk nok en omvei. Ørreten var i overraskende god form og vakker - vakker. og sommeren lå foran meg :-)

En sommer som sagt har vært utnyttet fullt ut. Utrolig mange fine minner, ikke bare om fisker man fikk, men like gjerne om turer da man ikke fikk fisk men som allikevel ga meg noe flott.. Noe vakkert man så, værets skiftinger i fjellet, dyr man kom på,nye venner man møtte ved elva, gleden over kameraters glede ved å fiske og ikke minst gleden ved å være i live, bare det å være i stand til å bruke bena for å utforske det uendelig digre, vakre rommet mellom havet i vest og Storsjøn i øst. Åpent for alle.

Drømmen om neste sommer må til for å få oss gjennom nok en mørk vinter.

Nå vaket det der ute i kanten strømmen, kaffekoppen er tom så nå .......

Bokbinderen

Tack för den Bokbindarn och jag ser fram emot fler turer ihop nästa säsong.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 07.10
Temperatur: 7,5 grader
Vind: Sydlig 0,0 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 27 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Patrik sa...

Härlig liten Story från din vän där!
Kul idé också att låta andra komma med små fiskerapporter över året som gick.

Ha det gott Lunkan & Fortsatt skitfiske och jakt.
//Patrik