Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Dagstur till Norge

lördag 6 september 2008

Dagstur till Norge


Stenhuggarn med äldsta sonen och jag med son gjorde en utflykt till vår västra grannland. Målet var Jan Sakshaug Sport i Stjördal, min absoluta favorit fiskebutik. Det vankades ombyggnadsrea och det var 50% rabatt på spön, rullar, vadare, västar och bärsystem mm
Stenhuggarn siktade direkt in sig på Simms hörnan och började testa vadare. Jag själv hade egentligen inga större behov men när vi ändå var på plats så passade jag på att kolla lite.
Simms Rivershed vadarsko stod på en hylla och blängde pliktskyldigt på mig.
Visst, prova kan jag ju alltid göra
Tänkte jag.
Fan oxå. En storlek för liten
Det var sista paret så någon ny sko blev det inte. Ska hålla utkik om de dyker upp på rea annanstans. Ska komplettar Loop-skorna med en filtsulelös vadarsko.

Stenhuggarn stod nu i sitt fjärde par vadare och diskuterade huruvida hans 10 år gamla Loop Goretex vadare är/var världens bästa vadare eller inte med en mer och mer förtvivlad säljare.
- Har du G4:an i XL? Large Long stramar lite i röven!
Hör jag honom säga.
- Eg ska sjå pa lagret
Säger säljarn och rusar, röd i nyllet och svettig i pannan, åter en trappa ner för att kolla.
Innan vi är klara så har han hunnit prova tre par vadare till. Klämt på några Sage och Loomis klass 3 spön och fått kaffeabstinens och inte lättat på lädret eller handlat en enda pryl.
Själv hittade jag en smutt rulle till mitt "Lilla gula"
Det blev en Guideline Igma 3-5 för 500 nok (1399 kr i Sverige) samt en rullväska oxå den Guideline för 225 nok (449 kr i Sverige) I svensk kurs hamnade rulle och väska på c:a 860 kr.

Efter lite kaffe på byn och besök i fler butiker så begav vi oss mot Hegra. En tripp upp till Hegra fästning. En fästning som Norge byggde efter att unionen med Sverige upplösts 1905. Den skulle vara stoppet för svensken om vi kom via Forradalen eller Stjördalen och försökte inta Trondheim. Som tur var blev den aldrig brukad för det ändamålet. Däremot så förskansade sig ett antal norska soldater sig här under våren 1940 när tyskarna intog Norge. I en knapp månad så höll de tysken stången innan flygbombningarna blev för tuffa och kapitulationen var ett faktum.
Har ni vägarna förbi så sväng av E14 och åk upp till fästningen.
Det är väl värt det.

På fiskefronten har jag inte hört något från någon så nu är det nog ganska lugnt i dalen. Jag och sonen tänkte eventuellt ta en tur imorgon så rapport kommer om det blir av.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.30
Temperatur: 6,8 grader
Vind: Sydostlig 2,1 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 64 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: