Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vårbock och morkulle-sträck

lördag 23 maj 2009

Vårbock och morkulle-sträck

Igår kväll smög jag ut några timmar till min gamla rådjurshage på min morbrors ägor för att med både kamera och bössa försöka fånga en bock i kikarsiktet eller sökaren. Tyvärr så gick jag bet på både och. Det är nu många årsedan jag satt i kanten på inägan och spanade. Jakten har kommit lite i andra hand de senaste åren både här nere i S-vall och hemma på fjället. Varje sommar säger jag för mig själv att i höst vill jag jaga mer, men allt som ofta blir resultet det omvända.

Morkullorna var mitt enda sällskap och att försöka fånga dem i sökaren kräver både kunnigare fotograf än vad jag är samt kraftigare objektiv. Med bössa blir de inte tillåtna förrän 21 augusti. De drog kors och tvärs över huvudet på mig och mina tankar flög snabbt tillbaka till mina första jakter.
Jag tog jägareexamen våren 1991 under en intensivkurs på Fävikens Egendom. Det var en vecka av teoretiska studier på förmiddagen för att ersättas av praktiska övningar under eftermiddagen. När måndagen kom med uppskrivning och uppskjutning så satt allt som en smäck och alla i vår examensklass godkändes.
Min första jakt skulle företas några veckor senare oxå det på Fäviken. Det var jag och delar av den adliga familjen som har sitt säte i Hårbörsta, Åre samt några till av de som rörde sig på Fäviken på den tiden. Det var söndagen efter midsommar, vi hade samlats vid nio-tiden för en fika med Patron. Han berättade som vanligt och på sitt omisskännerliga vis anekdoter från jaktturer han varit på och människor han mött och stämningen var på topp.
Morkulla var det som stod på jaktschemat. När detta begav sig så fick vi i Sverige starta morkullejakten första måndagen efter midsommar och då på pispande och knorrande morkullehanar som sträckte längs sina bestämda rutter över hyggen, inägor och skogskanter.
Jag var spänd, lite nervös men full av förväntan. Strax innan midnatt begav vi oss ut på pass och väntade på tolvslaget. En råget skällde ut oss och kullorna var redan igång och sträckte över våra huvuden. Någon kulla föll inte för någon av mina hagelsvärmar denna natt. Det tog några försök till innan jag fick med mig någon hem.
Morkullejakten var sommaren jaktliga höjdpunkt och ännu en av mina favoritjakter. Tyvärr så satte en kombination av EU inträdet, en socialdemokratisk regering med dåvarande jordbruksminister Fru Winbergh i spetsen och ett allt för slappt Jägareförbund stopp för sommarjakten. Vi fick det åter på "försök" somrarna 97 & 98 men sedan dess så har det vait stopp.
Många är de kullor som jag och min gamla labbe Ribbon, tagit med oss hem till spisen.
Hon hade en sällsam förmåga att "spotta" kullorna långt innan jag hörde dem och var en stor tillgång i jakten både före och efter skott.
Väl tillagad så anser jag morkullan tillsammans med järpen stå i särklass som kulinarisk upplevelse vad gällande våra jaktbara fågelvilt.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.15
Temperatur: 11,9 grader
Vind: Nordvästlig 5,1 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 173 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: