Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Loop Photoadventure & Fiskekort på nätet

onsdag 13 maj 2009

Loop Photoadventure & Fiskekort på nätet

Vårt svenska flugfiske flaggskepp Loop har nu på sin hemsida lanserat en karbonkopia av Åre photoadventure som rullat på Skistars hemsida och på TV Åre under vintern, Loop Photoadventure.
Klicka in och kolla, det är många sköna bilder med och tävlar om kanonfina priser eller varför inte vara med själv och tävla. Vem vet det är kanske du som får möjlighet att fiska i Rio Gallegos.

När vi ändå är inne på nätet så har ni nu möjlighet att köpa fiskekort i Duveds FVO direkt på nätet, klicka här.
Tanken är ju iof god men jag är av den bestämda åsikt, vilken jag framfört till berörda parter under alla de år jag sålt fiskekort på Raskens och Sportkällaren, att istället för att var och en av FVO i dalen agerar på egenhand så är det hög tid att finna ett samarbete och kunna erbjuda fiskekort över ett större område. Jag menar att om Tångböle FVO, Norensjöarnas FVO, Duveds FVO, Åre Fiskesamfällighet, Östra Åresjöns FVO i ett första steg skulle gå ihop och erbjuda ett gemensamt fiskekort med gemensamma regler så skulle det vara ett stort steg mot att ge fisket ett erkännande som resanledning till Åredalen och speciellt under sommaren. Se det som ett första steg där ytterligare FVO kan sedan ansluta sig till.
Jag sitter med i referensgruppen som hjälper JHT (Jämtland/Härjedalens turism) & Länsstryrelsen att ånyo starta upp "Drömfiske Projektet" Ett projekt som har sitt mål i att utveckla fisketurismen i länet.
I referensgruppen är vi representanter från hela länet och när jag hör om deras arbete och inställning till fisket på deras destinationer så tycker jag det är pinsamt hur styvmoderligt det behandlas här i Åredalen och i Åre kommun.
I flera av de andra destinationerna så har FVO länge samarbetet kring frågor som fiskekort, fiskevård och turism. Tex så finns det sedan länge för de som vill ett gemensamt fiskekort för Valsjöbyn, Rörvattnet och Hotagen men vill du "bara" fiske i ett av områderna så går det oxå bra. I Härjedalen likaså.
Vad beror det på att samarbete fungerar på övriga platser men inte i Åredalen?
En bra fråga som jag låter ligga öppen för "våra" FVO att ta i.

FVO = FiskeVårdsOmråden

I dagarna så presenteras projektet i Östersund men jag var tyvärr förhindrad att närvara pga jobb. Jag ser dock mycket fram emot en rapport och kommer då delge er vad som sker.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.50
Temperatur: 4,6 grader
Vind: O m/s
Molnlighet: Halv klart
Vattenföring: 190 m3/s
Skittfiske
Lunkan

4 kommentarer:

Patrik sa...

Blev bara tvungen att kommentera ditt inlägg på min sida också.
Ett bra inlägg Lunkan!!

Fortsatt skitfiske - Patrik

yngve sa...

Håller helt med Lunkan och Patriks blogg angående gemensamt fiskekort för hela Åredalen med omnejd. Betänk om det skulle vara samma system med liftkorten som med fiskekorten !

Henrik sa...

Stämmer Lunkan. Det är till och med samma leverantör av Loops Photoadventure som Skistars. Färdig paketlösning med andra ord.

Mattias sa...

Riktig bra Lunkan om samarbetet. En tröst kan vara att när jag bodde i Vilhelminafjällen, Saxnäs, var det lika eländigt med samarbetet. Där fanns det sträckor på 500 m uppdelat på 3 fiskekort.Och marsån var på sina håll någon meter bred men olika fiskekort beroende på vilken sida du stod på.