Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: The end of the road & Klippta linor/rullvård

söndag 10 maj 2009

The end of the road & Klippta linor/rullvård

Det var otroligt skönt att sväng in på parkeringen hemma i Duved i fredags kväll efter nästan två veckor "on the road"
P och dottern hade redan kraschat in på kudden och Genie tog emot med tratt på huvudet. Hon hade lyckats skära upp två trampdynor och var sydd och omplåstrad av veterinär.
Ungefär 400 min i bil har det blivit fast jag delar av resan benyttjade flyget. Det skulle ha gett nästan 200 mil till om även den delen förtatts i bil. Norge är lång. Det var men en liten underig känsla jag passerade polcirkeln efter att ha färdats c:a 80 mil söderut. Tromsö, där jag startade, ligger väldigt lång norr ut :-)
Här kommer lite bilder från nordnorge. Det var svårt vacker och ljuset beroende framkallande.







Älven har nu börjat sjunka och skogsnösmältningen verkar mer eller mindre vara över.
På fjället finns det ännu ganska bra med snö och jag tror att den kommer sätta fart om nån/några veckor. Det brukar hända saker när vi får första riktiga sommarvärmen i skiftet maj/juni. Hittils så har vårfloden varit av det tamare slaget och blir det inte mängder av regn så tror jag även att fjällfloden blir klart hanterbar iår. Känns bra för då sätter fiskesäsongen tidigare igång i strömmande vatten.

Nu har jag heltäckt inför gäddrallyna i Viken i vår. Pike Boostern har nu förärats med en sjunk III och en flytande klump som alternativ till intermediate-klumpen som ingick vid köpet. Fenwick linorna jag hittade så billigt i Oslo har klippts och vägts in. Nja föresten. Flytklumpen som enligt förpacknignen skulle väga 26,5 gr och vara 12,5 m visade sig efter att jag kapat ner den c:a 1 meter väga 20 gr och var c:a 10 meter. Kändes lite snopet och lite klantigt att jag itne vägde upp den innan jag klippte. Har testkastat den och aningen kort och lite lätt men funkade hyggligt gjorde det. Sjunklinan blev däremot kanon och det var ett grymt skjut i den.
Nu är grejerna trimmade inför vårens gäddfiske, nu väntar bara flugasken att få lite påfyllnad av diverse glitter och glamour :-)
Lite annat smått och gått i pysselväg åtgärdades, spolaxeln på Hardy laxrullen sattes åt och ED linan fick byta rulle och las på Optin
Den samkördes lite med AEG´n och fan vilken grym kombination det är. Linan är suverän.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 11.30
Temperatur: 9,5 grader
Vind: Västlig 3,8 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 215 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: