Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Flugfiske, vårrapport och grillpremiär

lördag 16 maj 2009

Flugfiske, vårrapport och grillpremiär

Målarn ringde igår och hetsade på lite gäddjakt. Jag var inte sen att hänga på men styrde över jakten till öring. Jag tror att det är lite tidigt ännu för Vikens mördargurkor. Vattentempen bör nog upp några grader till innan de börjar sin vårjakt på grunt vatten.
Vi bestämde oss för öringsfiske och skulle höras i morse. Solen sken och förutsättningarna verkade bra för att få säsongens första kläckningar.
Jag ringde, inget svar. Skickade ett SMS fortfarande ingen respons så det vara bara att köra en solotur.
Väl vid vattnet satte jag mig nedan en tall, slog upp en kopp kaffe och började påta i flugasken.
Splatt blicken riktades direkt ut över vattenytan och mycket riktigt vakringarna ebbade ut. Den var upp på hotspoten där jag tagit många öringar tidigare. Jag vadade ut och la första flugan. Inget hände. Ett kast till, inget händer och så fortsätter det. Byter fluga och ganska snart byter jag igen. Går från torrt mot tyngre och tyngre utan nån reaktion.
Efter en timme ser jag en fiskare till röra sig mot mig, jodå nu hade han vaknat, Målarn. Gårdagskvällen hade visst dragit ut på tiden och när solen åter gick upp i morse så avrundades det med en rejäl GT hemma i vardagsrumssoffan. Han erbjöds en kopp kaffe och genast sken han upp. Vädret hade dragit ihop och en envis snurrande vind gjorde att kläckningarna jag haft förhoppningar om uteblev. Vi fiskade i ytterligare 3 timmar varvat med kaffe och fiskesurr. Ingen av oss hade någon känning och någon mer fisk såg vi inte heller ändå en skön eftermiddag.
Målarn lite ur fokus, i dubbel bemärkelse :-) vadar i land.
Väl hemma så hade P fejjat och fixat med hjälp av sonen och balkongen var nu sommar fiffad. Grillen var tänd och på bänken låg marinerad kyckling filé och i kylen vilade en färskpotatis sallad och samtidigt som P la sista handen på en rabarbersmulpaj. Jag la två pils på kylning och log inombords.
Ibland är livet väldigt lätt att leva eller D.R.L.S.L som Köksmästarn brukar säga.
Kabinjären hade även han varit ute och testat våröringen och det visade sig att han hade bättre lycka än vad jag och Målarn hade idag.
I mailboxen låg en rapport i både skrift och bilder. På haspel hade han tagit en fin öring. 8 hg och 44 cm visade sig den vara i god form. Var undrar ni och så även jag? Han ville inte yppa det närmare än "Ett vattendrag med utflöde i sjön Liten" som han så målande beskriver det :-). Det finns några att välja på.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.40
Temperatur: 9,5 grader
Vind: Sydostlig 5,6 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 173 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Pernilla sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmm gott gott goot va re.