Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vörda Juldagen

torsdag 25 december 2008

Vörda Juldagen

Juldagen är den dag på året som alla invånare i vår nådige guds natur skall få finna frid, människor som djur. Därför av gammal jakthävd så går ingen jägare ut för att fälla villebråd. Jag vet inte riktigt om det finns något likande för fiskare men jag låter mitt fiskeutstyr vila under juldagen.
En utrustning som inte fick vila var däremot Stormriderna. 09.15 så stod jag i givakt i Hamreliften strax därefter så mötte jag upp Mr Troutlaw, han kom under förra besöket på den synnerligen goda iden att fira jul här i dalen, och hans systerson, "Rymdbörje", vid Linanbanans dalstation för några timmars "kavrande" i Mullfjällsbacken. Rymdbörje var lite trögstartad så efter några åk så gjorde vi ett snabbstopp på Hamrestugan för kafe. Han laddade in några mackor och genast så kom färgen åter i ansikten och blicken blev skarp.
Åket därefter resulterade i ett rejält "hockeystopp" från hans sida som begravde Mr troutlaw från topp till tå i snö.
Eftermiddagen rundades av med Jullunch hemma hos oss i köket. När jag ramlade in från backen hade P kokat julgröt och stod och rullade kalvköttbullar för fullt.
Nån timma senare var bordet dukat och herrarna från backen hade bänkats sig tillsammans med oss för att dela spis. Skinka, sill, gröt och Janssons mm.
Gravöringen är nu historia, fatet tomt och både mage och gom belåtet.
Vi siktar på en Gevsjö-tur under helgen så en nyårs grav-öring kanske kan levereras. Rapporter kommer.

God Fortsättning

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 17.50
Temperatur: 1,1 grader
Vind: 0,3 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 16,7 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: