Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Jag - En söndagsskidåkare!

söndag 21 december 2008

Jag - En söndagsskidåkare!

Ni som följt mina inte allt för frekventerade jakteskapader kan kanske erinra er att jag brukar kalla min hund Genie för en "Saturday afternoon shootingdog"
Något annat som inte heller är specielt välfrekventerat är mina dagar i dalens skidbackar. Idag var det en sådan. Västgöten sms:ade över frågan igår kväll om vi inte skulle ta några svängar idag. Under hela fjolårets vintersäsong så jobbade vi ihop på Sport men fick inte ihop en enda skiddag tillsammans. Idag var det första gången. Vi möttes upp 09.02 vid VM8:ans dalstation (gamla Olympia) för att som han uttryckte sig "bränna" lite. Jag var dock tydlig med att påpeka att han var ute med en gammal man som till råga hade ett knä som inte höll toppskick.
Vänlig som han var anpassade han tempot och åkningen därefter.
Efter några åk i Gästrappet så hasade vi över till Stjärnbacken. Sikten var så där, solen hade inte klivit över horisonten. Föret halvklent och en backe som går ömsom på höger ömsom på vänster skrå. Jag har inte blivit klok på Stjärnbackens storhet och dagen gjorde bara att mina gamla åsikter fick bekräftelse. Den suger, tyvärr är det så.
Det som inte sög var däremot solen. När den väl, årets kortaste dag till ära, klev över Totthummelns kant så var vi redan förlorade och hänförda.
Magiskt, helt magiskt. Jag har varit i dalen sedan 1987 och jag tror inte att någon december-månad håller den klassen som årets. Backarna håller febuariskick redan, temperaturen ett par minus och ytterligare några centimeter av det vita guldet har lägrat dalen. En fika på Hummelstugan och ytterligare några åk i Olympia innan vi nöjda avslutade dagen strax innan lunch. Trängseln i backen hade ökat, tempot sänkts och skidsuget tillfredställts.
Eftermiddagen fortsatte med den årliga Julmarknaden i Duved. Renkorv och tunnbröd inhandlades innan vi avslutae dagen med adventsfika hos Konsulten & Fru.
Vem kan säga nej till lila blåbärsprincesstårta och trevligt sällskap? Inte vi i allafall.
En ganska bra avslutning på skiddagen.
I bilen på väg hem så slog mig tanken. Söndagar?
Nu har jag tre skiddagar denna säsongen och alla dessa har infallit på en söndag. Tillfällighet?
Ja, kanske! Eller så kan det nog vara så att jag helt enkelt är en
"Sunday midnoon recreational skiier"
Så är det nog egentligen!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.40
Temperatur: -4 grader
Vind: 1,5 m/s
Molnlighet: Mulet - lätt snöfall
Vattenföring: 17,5 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Vi har också en backe i Järpen som suger.....Den finns längs 2-milspåret och den suger musten ur en. Fast bra försäsongsträning är det. Kommer att gå som en Duracellkanin längs åarna nästa säsong och bara kasta och kasta....