Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Med vänner på Gevsjön

måndag 8 december 2008

Med vänner på Gevsjön

Idag visade äntligen kvicksilvret på lite lämpligare fisketemperaturer.
Kaffetermoen fylldes och SMS gick iväg till hugade fiskevänner.
Mr Troutlaw fick avböja, det var diverse vinterstugpyssel som skulle företas och från Konsulten inget svar.
Bilen frostades av och startade som vanligt snällt. Jag har en spekulant på bilen och mycket troligt så försvinner den ur min ägo under veckan.
Det känns lite vemodigt ändå. Vi har varit dödspolare i dryga 6 år och aldrig svikigt varandra men nu är det dags att låta den vandra iväg.
Väl ute på E14 som skramlade det till i luren och Konsultens glada stämma kvittrade till.
- Vi är klädda och klara och ska bara ta en snabbfika sedan kommer vi, sitter du på vanliga stället?
Trevligt med sällskap. Konsulten hade sin Toyota-polare med sig och vi har möts både på sjön och i butiken tidigare. Så det var lovande.
Väl på plats vid fiskekortsautomaten så fann jag att min gamla Raskens-kollega hade fått samma tankar i morse. Dan blir bara trevligare och trevligare :-)
Vi promenade ut till gamla fiskestället och borrade upp några av våra tidigare hål.
Strax därefter så landade även herrarna på isen och en liten glad kvartett hade bildats.
Fisket var lite halvtrögt. Rödingen var försiktig och tog det lugnt.
Själv fick jag 5-6 stycken varav 3 fick följa med hem. Kollegan och Konsulten kom oxå med i protokollet men vi fick, alla tre, se oss slagna av Mr Toyota. Två redigt fina rödingar landlade han på isen och middagen var räddad.

Dagarna är korta nu och tillika lite kalla. Efter tre timmar började alla att skruva lite på sig och strax därpå så gav vi upp. Kylan är en svår motståndare, den äter sig in och tillslut får du kapitulera.

Av de rapporter jag fått in så verkar det tas bra med fisk nere mot utloppet på Gevsjön. Samt att det kommit in bud om att en kanadick på 1,2 kg tagits på Gevsjön. Faktiskt på nästan den plats vi fiskade idag.
För övrigt har det varit ganska tyst och lugnt på rapporteringen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 16.10
Temperatur: -9,8 grader
Vind: Västlig 0,2 m/s
Molnlighet: Halvklart - molnligt
Vattenföring: 24 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena !
Du är bra på att skriva och fiska och även en fena på kameran. Kanonbilder från helgen 5-7 december !!! Jag var i Duved över helgen och målade i bygget och kan bara bekräfta..som ett julkort. Var lite försiktig bara vad gäller bilderna, du kanske kan bli förmånsbeskattad :-)
Hälsning från ett grått, disigt och snöfritt Sthlm

Lunkan sa...

Japp.
Vissa dagar är det lätt att bo här :-)
Om det är någon skatt jag skulle kunna tänka mig att betala så är det nog den i så fall.

Ha det Gott Yngve
Lunkan