Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En korttur på Gevsjön

tisdag 2 december 2008

En korttur på Gevsjön

Skickade sonen till skolan vid 8.30. Gumman låg kvar i sängen.
Själv hoppade jag i overallen och begav mig till Gevsjön för några timmars förströelse. I Duved blåste det lite elakt men på Gevsjön var det lugnare. Istället var det några grader kallare än nere i byn. -7 grader visade biltermometern när jag parkerade vid fiskekortsautomaten.
Ut mot djupet igen. Det satt ingen vid "mina" hål. Det var föresten helt tomt på sjön. Inte en fiskare inom synhåll.
Jag borrade snabbt upp några av de gamla hålet, agnade på och med spänning såg Blinken försvinna i det mörka djupa.
Undrar om dom är här idag och på bettet
Visst, det tog inte lång stund innan det började rycka bekant i spötoppen. Snart hivades även första upp på Gevsjöns snötäckta is. Liten och fick gå tillbaka.
Direkt nytt hugg och upp med en till i samma storlek. Jag kom på att ifjol hade med mig peangen för att snällare kunna kroka av de mindre rödingarna. På nästa tur så sitter den i overallen.Vinden drog lite över sjön och kylde snabbt av fingrarna och redan vid andra maggoteringen så började jag tappa finkänseln i fingertopparna. Det blir liksom lite bökigt att hantera maggoten då :-)
Fisken fortsatte hugga och under en halvtimme fick jag kroka av ett dussintal. Alla i samma hål. Tre var i fin matstorlek och fick följa med hem till svartpannan.
Som på en given signal så dog allt av. Klockan 10.00 var det ridå ner och rödingen tappade helt intresset för blinken och maggoten. Hålbyte men ingen ändring. Stilla som i graven. Åter hålbyte en försiktigt darrning men inget mer. Jag fiskade fram till 11.15 men ingen mer fisk ville bita på.
Rödingen är en förunderlig fisk. Ena stunden verkar de finnas i mängder, två av de jag fick hade jag krokat i magen när de passerat blinken, för att i nästa vara som bortblåsta.
Outgrunderliga äro deras vägar och det är väl den stora tjusningen och charmen med just isfiske efter röding.
En blek december sol var uppe och vände ovan trädtopparna i söder. Dagarna är korta nu. Det känns skönt att fått komma ut och nyttja de få ljusa timmar som är. Nu vände solen åter nedåt och jag slog den följe och vände hemåt.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.50
Temperatur: -5,9 grader
Vind: Västlig 0,7 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 29 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: