Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Igår small det

lördag 31 maj 2008

Igår small det

Jag var åter i Viken men denna gång solo. Redan vid första kastet så visade en gädda intresse för flugan. Efter första halvtimmen hade jag krokat av 3 stycken varav den största uppskattades till dryga tre kilo :-) Samtidigt som jag drillade fisk så kom en grannfamilj från Duved med spöna i högsta hugg. Sonen skulle nu ta vid i faderns fotspår som den store fiskaren i familjen. Det gick helt enligt planerna. Efter en halvtimme så hade han fått 5-6 gäddor han med och leende sken i kapp med solen, pappa fick mest agera statist och avkrokare. Jag lämnade dem och fortsatte utåt för att testa av grundvikarna lite men där var det ingen fisk hemma utan först när jag kom ut på lite djupare vatten så skrämd jag iväg några gäddor när jag vadade. När de åter väl var funna så var de ingen stor sak att locka dem till hugg och i rask takt så fick jag kroka av ytterligare 5-6 stycken. Storleken låg mellan 1-3 kg. Flera av de fiskar jag krokade av hade tydliga skador efter närkontakt med vad jag gissar är större artfränder. Kolla in bilden, den gäddan väger dryga kilot och med tanke på avståndet mellan såren så finns det betydligt större saker kvar i Litens vatten. Innan kvällen var över så hade jag krokat av ett lågt dussin, missat ännu fler, och Pike Boostern fick riktigt bekänna färg. Måste säga att jag är imponerad av spöt. Det är ett kanonspö och med CLW-rullen och shootingheadsystemet som följer med för knappa tre tusen så är det ruggigt prisvärt. Lättkastad men saknar inte kvaliterna som behövs när de får lite press på sig, kroknar inte. Helt enkelt kanon. På tal om spön så ramlade även Revisorn med kompis i på banan. Med sig hade han sitt nya oinvigda Signaturespö och lina som han tidigare under eftermiddagen varit in och befriat mig från i butiken. Jag lovade att ringa honom om det var någon "action" och det löftet höll jag. Redan på 3:dje kastet var en gädda upp och visade intresse för Revisorns fluga och inte långt senare så stod spöet i en stram båge, oskulden var nu spräckt! En släng av lite hybris i kombination med någon dold ambition av Von Triers Dogmism renderade i att jag försökte mig på att filma en drill. Skakig handhållen kamera i sneda och vridna vinklar ökar bara på det dramatiska och ger en ton av skön dokumentärisk realism i sammanhanget. Eller vad det nu blev av det hela :-)



Fast vi har haft riktig skön sommarvärme i flera dagar så har det inte hänt något annat med älven än att vattennivån stabiliserats runt 150 m3/s. Mycket snö dunstnar undan och jag tror oxå marken tar emot ganska mycket igen. Det vore skönt om vi kunde se slutet snart på årets vårflod. Älven bör komma ner under 90 kubik för att bli fiskbar och runt 60-70 kubik så kan man fiska över allt.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 09.10
Temperatur: 17,5 grader
Vind: Ostlig 4,0 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 151 m3/s
Skittfiske Lunkan

Inga kommentarer: