Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Hemma igen..

måndag 12 maj 2008

Hemma igen..


efter säsongens första fisketrip. Stenhuggarn och jag var över till Trondheim i helgen och fiskade öring med en ny fiskekompis, Bokbindar´n. Ni kommer säkerligen få lära känna honom mer via bloggen i sommar. En otroligt skön människa med helt rätt inställning till livet och ett fantastiskt öringsvatten som hemmavatten :-)
Vi fick förmånen att bli guidade till ett stort antal av hans Hot spots. Det är inte helt fel att få hjälp av någon med god lokalkännedom när man besöker ett nytt vatten.
Vi hade inte riktigt flyt med fisket, i lördags så hade vi vakande öring när vi kom ner till älven men strax därefter så drog det in en kall nordan och det var tillräckligt för att aktivitetsnivån hos fisken sjönk och huggen uteblev. I går morse så var det betydligt varmare och en vind mer från syd, dock friskade det i ordentligt. Vi såg få vakande fiskar och Bokbindarn var den enda som fick hugg. Jag hade strax innan gett honom några ST Epoxy streamers och jag tror att, även om han är torrflugefiskare in i benmärgen, han kommer testa den fler gånger. Till sommarens makrillfiske med fluga så trodde han den skulle kunna bli en riktig dräpare :-)

Hemma här går nu älven rekord hög, den har inte på de senaste 30 åren varit så hög som den är nu vid samma datum. Rekordåret 1995 med runt 700 m3/s så var vårfloden mycket senare och toppnoteriningen låg i början på juni om jag inte missminner mig.
Vädret slog om igår och betydligt kallare luft kom ner norrifrån. Jag tror att älven kan stiga någon enstaka kubik till men sedan så har vi nått kulmen. En reservation för regn är dock på sin plats. Holiday Club har vatten i källaren och Camp Åre har hus stående ut i vattnet så visst räcker det till med vatten nu. Jag vill gärna vara igång med lite fiske i älven innan jag åker på semester in mitten av juni.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 12.20
Temperatur: 4,1 grader
Vind: Västlig 6,2 m/s
Molnlighet: Halvklart till mulet
Vattenföring: 406 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Gudfar sa...

Får man locka med en liten nyfunnen å (1,5 m bred), torrfluga och öring på upp till ett kg i bäver och björntät mark? Har hittat ett riktigt spännande ställe...:)

//Gudfar