Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Sjunkande älv

tisdag 23 augusti 2011

Sjunkande älv

Nu vänder det åter nedåt och min förhoppning och som jag säkerligen delar med många av dalens öringsfiskare är att regnet tar det lite piano ett tag nu :-)
För min egen del har jag inget att rapportera då jag fått hålla mig undan fiske och på torra land sedan senaste inlägget. Däremot så fick jag en rapport från Bokbindarn om 25 magiska minuter i en öringsfiskares liv.  I löpet av den tiden fick han kroka på, kroka av, väga och återutsätta 3 öringar i vikt från 1,2 kg till underkant på 1,6 kg. Allt på torrt och allt på hans förtrogna vän TroutBum 7,6" #3.
Dock så är han inte värst i familjen denna vecka då hans broder Norske minken snokade upp en ännu större öring som fick syna insidan på hans håvgarn innan den sattes åter. Vikten på denna var några gram över 2,5 kg.
Ja vad skall man säga. En del av mig gläds och en annan del är i smärta och vånda, men som jag sagt så blir nästa sommar en bättre sommar fiskemässigt. Åtminstone så försöker jag intala mig själv med det. :-)

Nu är det inte så mycket kvar på årets säsong. Sommaren är över och hösten är här, vare sig jag vill det eller inte. I morse var det magiskt vackert när morgondimmorna lättade från Åresjön när jag var på väg till jobbet. Temperaturen låg på låga 5,5 grader och i luften fanns en doft av gulnande löv och september. Jag hoppas hinna mig ut någon fler gång och då med stora svarta saker jaga storöringen i mörka natten.
Vid den här tiden på året och speciellt med det goda vattenstånd vi nu har så är öringen i rörelse mot lekområdena,väl där tar deriver och släpper ingen över bron. Den öringen är aggresiv och hugger det gör den för att freda sig och inte av hunger. Imitationsfiske är inte den bästa metoden utan nu gäller stort och hetsande flugor. Mina senaugusti favoriter är Wolly Worm, Sculpins, Muddlers och inte minst någon av Flugbindarns ST-streamers. Fiska dem med fart och gärna med någon form av lina/tafs som drar ner dem en bit. Det viktiga är att de kommer snabbt in mot fisken och ger en tydlig siluett, huggen brukar vara klart märkbara om jag säger så :-)

Som jag brukar ta upp varje augusti så låt gärna honfisken få gå tillbaka, behandla den med varsam hand (rejält blöt) och ge henne möjligheten att få lägga den rom som hon bär på. Är fisken lite större så brukar det gå ganska enkelt att se skillnad på hanfisk och honfisk, men är du osäker så ta det säkra före det osäkra och sätt tillbaka allt :-)

När den ena säsongen går i graven så kickar nästa igång. Ripjakten startar på torsdag och i år är första året på några som det är positiva rapporter från inventeringarna. Länsstyrelsen i jämtlad är dock inte upp med sina kommentarer ännu men statistiken finns nu att läsa på deras hemsida och länken finner ni här!
För min egen del så brukar öringsfisket slå högre och premiären på ripan får stå på vänt till efter älgjaktsuppehållet och samma gäller i år. Älgjakt blir det dock som i fjol första veckan i september på mina gamla hemmamarker norr om Sundsvall. Dock utan förväntningar då jag ännu inte fått tillfället att fälla älg även om de timmar jag suttit på pass är många, många fler än vad jag kan räkna. :-) Ifjol gav älgjakten istället fyra kanadagäss och ett par ICA-kassar kantareller. Gäss från min hagelpipa och kantarellerna från P´s hand. Hoppas på något liknande iår då även familjen följer med.
Minnen från fjolåret finner ni här!

Det damp just ner ett mail och jag kan inte undanhålla er bilden som fanns bifogad.

Ibland blir det inte vackrare än så här :-)


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.50
Temperatur: 12,5 grader
Vind: 0 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 127 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: