Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Storöring & högvatten

tisdag 9 augusti 2011

Storöring & högvatten

Senaste dagarnas regnande har nu visat resultat. Imorse hade älven bara stigit med 2 kubik sedan igår (67 m2) men nu i kväll när jag gjorde en tur på älven så var det snarare närmare 90 kubik om inte mer. Ska bli kul att se uppdateringen i morgon.
Eftermiddagen så intogs ryggläge på soffan i väntan på skymningen och mellan två längre ögonlocksfällningar så lyckades Flugbindarn  ringa och kolla läget. Han och JP gjorde Duvedsälven osäker så en stund senare så gjorde jag dem sällskap. Vi möttes upp vid Golfbanan där de sett och haft kontakt med någon mindre fisk så vi flyttade oss direkt lite längre nedströms. JP hade lite tungt huvud och spända axlar efter att ha fiskat några dagar med Flugbindarn som guide, varvid guiden varje tur avgick med segern. Han fick därför starta fisket på nya stället och i första kastet satt första fisken. Inte någon av ställets större men väl tillräckligt för att röstläget ändrade sig, klippet i kastet kom tillbaka och axlarna så sakteligabörjade vandra söder ut :-)
Jag avlöste honom efter en stund och vanan trogen så kördes det sork. Denna kväll så var inte öringen intresserad alls av det. Utan att så mycket som haft en dragning i sorken så lämnade jag herrarna vid 23:30 tiden att köra av nattrallyt. Själv så jobbar jag imorgon så senare än så pallar jag inte med nu. Sömnkontot behöver fortsatt insättningar snarare än uttag för att undvika kollaps. Lite som Greklands ekonomi med andra ord.
Jag väntar spänt på morgondagens rapport från herrarna.

På tal om rapport så kom igår en i det lite styvare slaget. Gänget från centralorten har åter varit i storöring och denna gång stannade vågen på modiga 4,2 kg. Fluga och tvåhandspö var receptet.
Bild på skapelsen finner ni här på Wall of fame

Även om det var lite stå idag på fisket så verkar Sorkfebern nu sprida sig som en farsot över länet. Den senaste kreationen i ämnet har idag färdats från Kungliga hufvudstaden per tåg och landat i dalen.
Ekvationen är lika enkel som genial.
Stor fluga - stor fisk!
Gissar att den as we speak svingas i mörkret en bit öster om mig i jakt på fler storöringar. Jag väntar på rapport om resultatet.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.25
Temperatur: 9,1 grader
Vind: Ostlig 2,1 m/s
Molnlighet: Lätt regn
Vattenföring: 69 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: