Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Årefiske blir tillfälligt Årejakt

måndag 6 september 2010

Årefiske blir tillfälligt Årejakt

Under september månad är det inte så mycket bevänt med fisket i Åredalen så nu kommer det bli lite inlägg i mer jaktstil då jag förtillfället är utlokaliserad till Klyktattarland och älgjakt. Första dagens jag var lugn och stilla, solen gassade under dan så det var näsatn uppe i riktig sommarvärme. Gissar att älgen sökte svalka då ingen valda att visa sig skjutbar för någon i mitt jaktlag.
Däremot så har min gamla abborrsjö fått släppa till några byten till mig.
Jag och min ohängda Saturday Afternoon shootingdog, Genie. En liten själ med få hjärnceller, ohejdad jaktlust och bristande dressyr. Vi är ett team :-)
I lördags så hade vi älgjaktsmöte och efter det så var Genie och jag ner till båtplatsen och kikade in några gäss från Canada.

En av dem fick ställa upp som apportobjekt och Genie som förutam ovanstende beskrivning oxå utrustats med lite klena nerver höll på att sätta vattnet i vrångstrupen när hon upptäckte att det var en gås som låg och väntade på henne.

Efter lite peppning fick hon dock tag i halsen och bogserade in gåsen till en nöjd och krutdoftande husse.


Idag startade älgjakten och även p passet fick hon sitta med. Det hände inte mycket idag, några älgar visade sig å det hastigaste för mina jaktkamrater men inget skott avlossades. Vi får ta nya tag imorgon.
Genie som var lite uttråkad och ostimulerad tyckte att vi skulle kolla in gässen som satt och käkade i den slagna vetestubben. Efter en kringgående tur för att förvilla gässen så ålade vi oss i position och en gås på vänsterflanken fick en salva från min gamla fina Merkelbock i och samband med smällen så var det även någon annan som knallade. Genie drog som en avlöning och att jag hade kopplat henne i mitt bälte stoppade inte damen i fråga. Kopplet small av och knallapporten var ett faktum. Denna gång rådde det däremot ingen tvekan om vad som skulle göras och med högburet huvud kom hon in och lämnade av fågel utan några krusiduller.

I morgon går vi på älgen igen för att kanske kolla in gässen innan mörkret faller.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.50
Temperatur: 11,7 grader
Vind: Ostlig 1,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 39 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: