Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Om konsten att vittja en pool.

onsdag 10 augusti 2011

Om konsten att vittja en pool.

Jag fick ett samtal för några dagar sedan, det var från min gamla kollega och tillika fd. designer hos oss på Klättermusen. Sedan i våras boendes i en av de finare kranskommunerna till vår kungliga hufvudstad men nu ämnad på besök i gamla hemtrakter. Hans tidigare residens låg ett par speykast från den inte helt okända Brattlandsströmmen.
Efter lite artigheter i luren så kom vi in på hans verkliga ärende och det var att fiska öring. Det skulle bli summa sumarum en natt och en dag som kunde vigas åt detta så han önskade tips på vad som skulle brukas på tafsen mm. Efter min egna lycka med sork så var tipset enkelt. Stort skulle det vara stor fluga stor fisk. Efter sina år längs Brattland så har han några hemligheter som inte förs vidare och en av dessa gav honom för 2 år sedan en rejäl guldbuk som vägde in på modiga 1,8 kg krokad under ett nattfiske i augusti. Utan att överdriva så var det en tonårsförälskatkvittrande kollega som jag då mötte på jobbet morgonen efter :-)
Förväntningarna var denna gång låg uppskruvade men en sann förhoppning närdes och då speciellt med tanke på vad älven levererat dagarna innan hans hemvändning. Samtalet avslutades med sedvanligt "Skittfiske och lämna rapport" innan luren hängdes upp och jag återgick till mina jobb bestyr.
Efterföljade morgon pep det till i mobilen och sms-rapporten inkom. Några mindre öring-propellrar samt en 1,2 kg feting på topp.
Jo jag tackar jag. En dag, en pool och en öring på 1,2 kg. Med högburet huvud och låga axlar styrdes sedan åter kosan mot de nya hemtrakterna.
Öringen finns nu att beskåda på här på Wall of fame

Sorkfebern rasar vidare här hemma nu. Nya skapelser kreeras, visas och kommenteras. Bindideérna verkar aldrig sina och själv har jag lagt in ett önskemål om en riktigt stor variant hos flugbindarna, och då menar jag riktigt stor. I går damp det ner flytlinor till Pike Boostern som snart kommer få tjänstgöra som extraordinär sorksvingare, Opti stream #6:an klarar inte av de riktigt stora. Det behövs helt enkelt mer pwr för att skicka sorken dit jag önskar.
Nyssens så trillade denna bild inte från Mr Toyota som är i dalen och jagar fettfenade gulbukar, elelr ska vi kalla dem sorkbukar. :-)
Kom ihåg att frysa fisken i minst 3 dagar, så alla parasiter dör,
innan du lagar sashimi :-)
Älven har fortsatt stiga och under de två senaste dagarna har nivån ökat med cirka 60 cm. Det har lagt lite locket på öringens aktivitet som jag uppleverer det så jag både i förrgår natt hade en bomtur med Flugbindarn och JP för att i går natt fortsätta den t

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: grader
Vind: m/s
Molnlighet:
Vattenföring: m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: