Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Sorkfeber

lördag 6 augusti 2011

Sorkfeber

Har drabbat dalen efter våren och sommarens invation av lämmel och andra gnagare men då menar jag inte den "vanliga" Sorkfebern (Nephropathia epidemica). Nu talar vi om något riktigt allvarligt med fruktansvärda symptom och lång behandlingstid. I det värsta fallen så har dokumentation förts och tillfrisknadet har tagit sisådär 6 månader. De flesta brukar dock vara igång igen när isen lägger men i riktigt svåra fall så blir det kroniskt.Som tur är så har mitt fiskenätvärk varit med tidigare och vi har lärt oss upptäcka symptomen i tid och på så sätt få det hela på en mer moderat nivå för den drabbade.

Själv så känner jag mig lugn och har mitt bruk av sork under kontroll men vet att faran vilar på lut så efter kvällens tur så blir det arbetsrast och vila på stället under helgen, man får vara försiktig med doseringen. Dagens dos av Sorkfeber sträckte sig över några timmar på Duvedsälven med sällskap av Stenhuggarn som sin vana trogen gör sin egna tolkning av situationen och denna gång så blev det en kreation i dammvippeblått.

Dessa experimentella skapelser forcerades fram vid bindstädet under eftermiddagen och döm av bådas vår förvåning när en öring gick upp och synade den på första kastet. Efter lite brottning i några sekunder så valde den dock att kliva av. Men när kvällen summerades så hade Stenhuggarn krokat av en 40 cm plus, haft ytterligare några påslag så visst är den fiskbar. Men Stenhuggarn vore inte Stenhuggarn om inte geniknölarna gnuggades vidare och jag ser fram emot att få möjlighet att provfiska nästa, uppgraderade version av Blå-sorken.
För min egen del så körde jag vidare med en ST-Sork XL i kväll men hade bara två kontakter med fisk. Den första resluterade i en försiktig dragning och den andra i en landad kilosfisk. Helt nöjd med kvällen avslutade vi fisket runt 23:30.
Doseringen är som sagt A&O när det gäller att balansera Sorkfebern.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.45
Temperatur: 15 grader
Vind: Ostligt 4,5 m/s
Molnlighet: Lätt regn
Vattenföring:63   m3/s
Skittfiske
Lunkan

4 kommentarer:

Samuel K sa...

Får man fråga vad du gav för ditt LOOP AEG? Och när?

Lunkan sa...

Jag sålde Loop på Raskens/Sportkällaren i Åre när jag var butiksansvarig där. Spöet kom i min ägo 2008 (direkt när det släpptes) och rek.pris var då 2995 kr

Samuel K sa...

Försäljare av Loop säger du...Då kanske du kan hjälpa mig? Jag har möjlighet att bjuda på ett oanvänt AEG 696, men jag är inte alls insatt så jag vet inte vad jag ska bjuda. Vad anser du är ett bra begagnatpris på ett sådant nuförtiden?

Tacksam för svar!

Lunkan sa...

Pris, begagnat. Ingen aning.