Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Karolineröring 2009

lördag 25 juli 2009

Karolineröring 2009

Vädret var inte på sitt bästa humör i morse när rullgardinen rullades upp.
Gråtrist, lätt regn och blekt höstljus. Det känns inte högsommar precis.
Efter lite stök hemma med sonen så blev det födelsedagsgratulationer av X-et innan jag begav mig västerut. Känslan var positiv, nåt drog, det var lite lättare.
Först gav jag nya Yellow Line #3 ett skarpt test och jag säger bara WOW, vilket spö! Fy fasiken vilken känsla och själ.
Jodå även döda ting kan ha själ. Min hagelbössa har det och lika så några av mina spön, detta speciellt. Det lirar liksom ihop med dig och inte mot dig, som en förlängning av dig. Lite svårt att förklara men när du väl upplevt det så vet du vad jag snackar om :-)
Öringen var inte alls på torrflugehumör och en snabb rokad och byte av utrustning var behövligt. Jag gick dock inte så hårt fram att jag lastade på sjunklina.
I sjunklina finns ingen själ.
Det fick räcka med en sjunktafs på #6 spöt och en ST-Epoxy i svart. Det tog inte många minuter innan det small, för small gjorde det. Jag hade nästan fiskat ut kastet och gjorde några snabba intag för att se om nån var med i matchen och då kom han. Pang. Två rullningar i ytan innan jag fick in löslinan, sedan en rusning nedström. Det är en skön känsla när det är öringen som tar kommandot :-)
Eter ytterligare några vändor in och ut så var den redo för håvgarnet. Första för i år över kilot. Vågen stannade på 1080 gram och längden 47 cm. Det var samma längd som öringen jag fick häromdagen som inte vägde mer än 900 gram. Dagens kille såg ut som en liten stubbe, fet och fin. P lät nöjd när jag meddelade att det vankas öring när hon är åter efter sin förlängda jämtlandsfrånvaro :-)

Ifjol tog jag en öring på samma spot, på metern när, som denna och varför då inte föreviga den på samma ställe som fjolårets. Nu finns det två "Karolineröringar" i samlingen :-)
Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 10 grader
Vind: Västlligt 6,7 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 145 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: