Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Blötväder och nya spön

lördag 25 juli 2009

Blötväder och nya spön

Prognosen för helgen ser inte så munter ut. Tankarna på laxfiske istället för öringsjakt hemma har börjat komma. Till skillnad från en öringsfiskare så gillar laxfiskare högvatten och flom. Laxen stiger och när älven börjar sjunka blir det huggsexa om de bästa ståndplatserna i poolerna och laxen blir mer huggvillig.
Ett annat alternativ är att ägna sig åt "laxfiske" här hemma. Söka upp mindre åar som öringen börjar röra sig upp i inför leken. Tunga grejer, streamer och sjunklina. Ett kast, ett steg och systematiskt fiske av en sträcka. Inte lura öringen till hugg i tron att det är mat som bjuds utan att med aggresivt fiske hetsa den till att bita istället.
Får se vad som bjuds när rullgardinen rullas upp imorgonbitti.

Mr Troutlaw landade åter i byn i kväll och sin vana trogen hade ha ett knippe nya spön med sig. Jag lånade snabbt hem två lätta att testa.
Det blev en Yellow line #3 8,2" och ett LTS X1 #3 8,6". Har testat dem på gräsmattan med linorna Guideline Force #3 och Loop Multi #3 och hittils så leder Yellow line på poäng. Jag är på jakt efter ett torrflugespö som ligger mellan Lilla Gula och femmorna som jag använder mest. Har ett spö till att testa innan jag bestämmer mig och det är en Grey line #4 8,2".
Blir det streamer dunkande så ska jag se om jag inte kan lägga beslag på flonk nyaOpti Switch #6/7 10,7" som han oxå hade med sig. Sexkantigt grepp och förlängd butt som gör att spöt går att "tvåhandskasta". Intressant.

Målarn rapporterade in några matfiskar från Duvedsälven igår. Flugbindarn och Bokbindarn gjorde gemensam sak väster ut men lyckas stod dem inte bi.
På väg till Troutlaw slog jag Stenhuggarn en signal. Han stod utvadad i Laiono älven vid Kangos och skulle precis ge sig på laxfiske. Han utlovade rapport när det händer något.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.40
Temperatur: 12,5 grader
Vind: Västlig 4 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 154 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: