Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Bennys projekt & Skymning på fjället

fredag 29 augusti 2008

Bennys projekt & Skymning på fjället

Min polare Benny Bäver är en flitig rackare. Hans senaste uppdämningsprojekt hittade jag häromdagen och det var ett minst sagt konstruktivt bygge. Han hade dämt upp en sidobäck till älven. Dammen växte sig nu bara bredare och bredare och sänkte myren som bäcken rann igenom under mer vatten.

Igår gjorde jag en rektur till Handölan och fiskade den några timmar på eftermiddagen. Det hade regnat ordentligt under föregående natt och Handölan som normalt är ginklar med lätt smaragdgrönt vatten var nu brunfärgad och du såg inte botten på djupare än en meter.
Lilla lätta gula spöt var utbytt mot Optistreamen och sjunklina. Efter några vändor i hällande regn så såg jag fisk som hoppade så helt fisklös var inte ån.
Flugbyte och på med en stor svart sculpin för en sista rund innan hemfärd och middagsfix.
Ett kast ett steg, ett kast ett steg! En försiktig dragning i linan och jag höjer spöet, fast fisk. Efter en ganska odramatisk dril så landade en kilosfisk, nja 970 gram, i håven. Gumman önskade öring så den fick följa med hem till stekpannan.
Idag blir det inget fiske men lördag och söndag kommer ägnas åt att suga ut det sista och gottaste ur sommarsäsongen 2008 innan hösten riktigt tar tag om oss.
Rapport kommer!

På tal om rapport så kolla in Wall of Fame. Det har kommit in rapport och bild på två riktigt grymma fiskar. Vart ifrån? Ja den som det vet!

Nu till något helt annat.
Lördagen den 13 september så blir det Skymning på fjället på Storulvåns fjällstation.
En kombination av mat och musik med Sofia Karlsson och Sofie Livebrant.
En jämtlandskbuffé signerad Slow food, Fjällbete och jämtländska råvaror i en synnerligen skön mix.
Jag var på fjolårets liknande tema kväll på Storulvån och även då stod Sofia och Sofie för underhållningen. En höjdare helt enkelt.

Sofia Karlsson såg jag även tillsammans med P en magisk kväll på Gamla Teatern i Östersund i vintras och jag tror ingen lämnade konserten oberörd. Skynda er att boka då platserna är begränsade. Jag kan utlova en minst sagt minnesrik kväll.
Klicka på länken oven så får ni mer info om bokning mm

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 09.05
Temperatur: 9,3 grader
Vind: Västlig 3,6 m/s
Molnlighet: Mulet och uppehåll
Vattenföring: 56 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Vår Utsida sa...

Den öringbilden var lite läcker...och makaber ;)