Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Tiden går...

onsdag 3 november 2010

Tiden går...

Ja shit pommes frites, vad är det som händer. Jag tror inte att det i bloggens historia tidigare varit så långt tomrum mellan två inlägg som det varit nu. Livet kommer ikapp ibland och ibland springer det bara på och så har det varit senaste månaden. På jobbet fullt blås och hemma likaså har gjort att tid och energi inte riktigt funnits för detta men nu är det lite stabilare så välkommen in i matchen igen.

Vad har skett på fiskefronten då?
I spögarderoben har det varit lite byte. Min fiskevän Bokbindarn besökte London förra veckan och live från Orvis butiken så skickade han sms om våndan av att fundera på ett nytt spö. Hjärtat sa visst ja men hjärnan nej. Förnuft mot känsla så att säga.
Svaret jag replikerade med var "Köp ett åt mig" och sagt och gjort så gjorde han det så sedan i lördags finns nu ett Orvis Superfine Troutbum 7,6" #3 i spögarderoben. Ett helt igenom fantastiskt spö och det första riktiga premiumspö jag har i min ägo. Lilla Gula 7,8" #2 får nu maka på sig och har redan hittat en ny ägare i Målarn. Överlämningen har inte skett men kommer ske under högtidliga former under den närmaste framtiden. Det gör lite ont i hjärtat men jag vet att det kommer till ett bra och varmt hem där omvårdnad och kärlek finns i överflöd.
Jag vill bara säga att för att du introducerade mig i Light line fiskets värld.

I lördags så samlades idel ädel blogg adel i Åre för att göra en officiell uppsummering av flugfiskesäsongen 2010. Det var förutom undertecknad även Troutlaw, Stenhuggarn och ovannämnda Bokbindare och Målare. 
Vi inledde eftermiddagen med lite fiske i det grå höstvädret. Fisket var väl egentligen mest en ursäkt att få dra på sig vadarna och umgås runt eld och vid vatten. Resultatet av fisket var magert men stämningen hög. På Outlaw Trout finns en liten summering av turen. På spöet i min hand på bilden är den tidigare nämnda Orvisen under sitt jungfrufiske. Kärlek vid första bakkast :-)

När mörkret började sänka sig över dalen så styrde vi kosan åter på byn och den hyrda penthouse-våning som Bokbindarn huserade i över helgen. Bastubad, pils och lite google maps kollande inledde innan vi flyttade en trappa ner för middag. Inledningen var en liten skön anti pasti blandning av salami, lufttorkad skinka, ost och sallad för att sedan följas upp av Bacalao, den norsk-portugisiska parad rätten som vi bjöds på Smöla för första gången av Bokbindarn. Han var åter kulinarisk dirigent denna gång och resultatet var strålande. Vi avslutade med en kalori filtrerad dessert i form av Mjölkchoklad cremé brulée. Allt var genomgående akompanjerat av högklassiga drycker.


Kvällen fortsatte sedan med minnesstund från sommaren i form av medhavda bildspel och nidhistorier av varierande sanningshalt innan vi som bodde väster ut delade på en droska hemöver när klockan just passerat 02.00.
Summa summarum så kan eftermiddagen och kvällen sammanfattas som minst sagt lyckad.
Tack vänner för denna kväll och denna säsong, jag ser redan fram emot nästa. 


Nu är klockan snart 21.30 och TV4sport hägrar och Fiske med William och Peter. Förra veckans avsnitt var väl ok och jag hoppas att de nu greppar flugspöna istället och ger sig ut på jakt efter något med fettfena.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.10
Temperatur: 0,3 grader
Vind: Västlig 0,1 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 49 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: