Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Back home & summering av Åreasken

söndag 21 november 2010

Back home & summering av Åreasken

En vecka på vägen i Norge är nu till enda. Även i november så är det ett makalöst land att bila runt i. Denna tur gick via Oppdal, Lom till Forde på vestlandet. Därifrån vidare mot Oslo via Hemsedal och sedan tillbaka norröver via Lilleström, Hamar, Gjövik, Lillehammer innan jag åter passerade Dovrefjell, Oppdal och landande hemma i fredagskväll.
Som vanligt så passerades massor av kända och okända älvar och vatten. Hemsila, Laerdalselva, Driva, Gudbrandslågen, Jölstra & Gaula hör till de mer kända när det gäller både öring och inte minst laxfiske. Denna gång fanns inte några fiskegrejer med i bagaget men till nästa sommar tur så har några nya spots lokaliserats och nya kontakter knutits.
Det går att förena nytta med nöje :-)

Här hemma så är det nog bara att inse nu att flugfiskesäsongen i det närmaste är över. Tillochmed Flugbindarn hade en vit flugfiskehelg förra helgen. Återstår att se om det bara var tillfälligt eller om även denna går i samma tecken. Förhoppningen var istället att få begå ispremiär idag men en iskall nordostan och en grönsnorig dotter gjorde att dagen istället fick ägnas sig åt inomhus göromål. Bland annat blogguppdateringar, tvätt osv.

Det blir en tur till Sthlm i december och förhoppnignen då är att kunna teama upp med Troutlaw, Rospiggen och hans kompisar för en dag på kusten i jakt på havsöring. Fjolårets tur gick i bom-tecken så lite revansch har jag att utkräva på Väddös öringar.
På tal om Rospiggen så jobbar han och Fluganberg oförtröttligt vidare med sitt spännande projekt om Skeboån och dessa fetfenade invånare. De är nu inne i slutrapportsarbetet och mer om det hittar ni att läsa här. Skeboåns sportfiske.

Själv har jag oxå en form av slutrapport att avlägga och det är säsongen i Åreälven med  "Åreasken". Som ni kanske kommer ihåg så skulle jag fiska sommarsäsongen i Åreälven, Från Tångböle FVO tillochmed Liten Västra FVO med endast 7 flugmönster.
När jag nu ser på säsongen i backspegeln så har det visat sig att jag inte fiskat så mycket som jag tänkte i Åreälven utan lagt många fisketurer på fjäll och in andra vatten och där använt fler mönster. Dock ska tilläggas att de gånger jag fiskat Åreälven i sommar så har jag varit Åreälvsasken trogen och den har även varit grunden i mitt övriga fiske. För minnessvaga så finns en utförligare presentation av Åreälvsasken här.

GH Sedge - Den har som vanligt levererat och har flera fina öringar på sitt samvete. Sommarens bästa i Duvedsälven bet i denna, en fin sommar öring på 8 hg. Under augusti fick jag även några anabolabehandlade varianter av Flugbindarn som jag fiskade stripande i ytan under sen kväll och natt. En rejäl öring, gott över kilot, fattade tycke för denna skapelse men fter några sekunders stångade så spottade han flugan och återgick till älvens djup. Jag hade flera stora örignar upp på denna fluga men lyckades inte sätta kroken.
Superpuppa - Även denna levererade under sommaren 2010 och den bästa fisken på denna flugan var en öring på c:a 1,1 kg tagen nere i Tännån, Härjedalen. Jag smög mig tätt inpå en vakande öring som jag frestade med all sköns dagsländeimitationer utan lycka innan jag satte på en Superpuppa som fisakdes i ytfilmen. På första flytet kom öringen och sög i sig den. En fin fajt med flera luftturer avslutades med en lugn nätning innan den sattes åter. Har även en öring på c:a 1,3 kg på Superpuppa från Jämtland som resultat.
Klinkhamer Olive - Den fiskas jämt, över allt och hela tiden. Flera fina öringar har lurats av denna dock så tror jag inte att den levererat över kilot i år men det är nog den som har flest öringar på sitt samvete.
Brown Wulf  - I år så har den nog faktskt mest suttit i flugsaken. De riktigt stora danica-kläckningarna här hemma i Duvedsälven missade jag iår och det är här och under den tiden som det var tänkt att den skulle briljera. Dock så har även denna fluga levererat fisk.
Adams - Mmmm, en helt otrolig fluga och då speciellt på Lilla Gula#3. En läckerbit för fjällets skygga örignar när små och medelstora dagsländorkläcker. Har även den flera fina örignar på sitt samvete.
Harörenymf - Denna tog säsongens första öring i Duvedsälven redan i april under islossningen. Därefter har jag mest fiskat torrt men jag lämnar aldrig hemmet utan en haröra i asken.
Wolly Worm - Ja det har sagts massor om denna fluga och det kan sägas ännu mer. Fastslaget är dock att den fångar fisk. När inget annat funkar så gör en Wolly det. När nätterna mörknade i slutet på juli så är det hemmaplan för Wolly Worm. I år så kom många rapporter om öring som tagits på mus och sork så innan GH anabola sedge landade i flugasken så körde jag oförtyngda fettade Wolly worms stripande i ytan med häftiga påslag som reslutat. När inte det funkade så blev det förtyngda som användes. Uppströms kast med uppströms mending för att få flugan ner i djupet innan den sakta togs hem. Inte så vackert eller puritanskt kanske men grymt effektivt.

Nästa sommar kommer jag fiska som vanligt och inte begränsa mig till dessa 7 flugor men säkert är att de ändå kommer hålla sina platser i asken.

Sportfiskarna bloggen är nu uppdaterad. Tema persedelvård. Se mer här!


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.50
Temperatur: -6,7 grader
Vind: Ostlig 5 m/s
Molnlighet: Halvkalrt
Vattenföring: 22 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: