Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Chestpack på villovägar & Klämfredag

lördag 6 november 2010

Chestpack på villovägar & Klämfredag

För några veckor sedan så la jag ut ett inlägg om en chestpack som glömts kvar vid älven. Det tog inte mer än någon dag så inkom mail om att den återfunnits och fanns att hämta av den rättmätiga ägaren. Detta är nu avklarat och historien har fått ett lyckligt slut. Skönt att det löste sig. Eller som ägaren sa. Värdet i sig på grejjerna var nog ganska ringa men det var många timmar vid bindstädet som fanns nedlagda i flugaskarna :-)

Igår lyckades jag äntligen få mig en kortfredag på jobbet och i bilen på väg från kontoret så övertygade jag även Troutlaw om vitsen att klämma ut en fredageftermiddag. Nån kort timme senare står jag med böjt spö nere i Duvedsälven och Troutlaw kommer hastandes genom vattnet med kameran i högsta hugg. Bilder finner ni hos honom. The Outlaw Trout.
Riggen för dagen var ett Opti stream #6, och på tafsen satt det två flugor först en ST Heavy Metal Grizzlytan i krokböjen på de på en 60 cm tafs satte jag sedan en ST Zonker Tigerbarred


Tre öringar landades inom 20 minuter med topp på 7 hg, alla tog den bakre Zonker i ilsken orange färg.
Denna typ av rigg kör jag ofta med när det gäller höstfiske. Fördelen är att det inte behövs sjunktafs eller liknande då flugorna med sina förtyngningar tar sig ner på djupet och fiskar bra hela vägen. De kan vara lite knackigt att kasta med dem men anpassas bara rytmen till riggen och spöklassen så funkar det bra.
Kylan gjorde sig snart påmind och kaffetermosen hägrade.
Efterfikat gick vi en runda till men utan någon känning innan vi lätt svala om kropp, knopp och fingrar vandrade nöjda hemåt.

Igår så passade även Målarn  på att sticka in nosen i hemmet och plocka med sig Lilla Gula 278:an. Det sattes i hop och med några lätta vippningar så lämnade jag över det. Det innan så sammanbitna ansiktet sprack upp och leendet kom som på beställning, då spöts själ vandrade över från klingan genom korken och via hans hand in i Målarns undermedvetna. Han blev biten direkt :-)
A light line soulmate was born!


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 10.40
Temperatur: -1,3 grader
Vind: Västli 3,7 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 48  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: