Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Sommarens flugfiskeutmaning!

måndag 8 februari 2010

Sommarens flugfiskeutmaning!

Det var tidigare lite snack hit och dit om flugor och flugmönster. Måsten och icke måsten. Gamla klassiker eller nymodigheter. Alla vi som fiskar fluga har våra egna favoriter och hatobjekt.
Bland det fränaste jag sett på länge är min fiskevän Flugbindarns storstädning i flugasken.
Nu ligger innehållet i hans Streamer-ask ute på Tradera.
Skynda fynda!

Själv låter jag den auktionen vila då jag har en annan utmaning att kontra med.
Den är enkel men kan bli ack så svår.
Att under sommarsäsongen 2010 endast fiska med mina 7-måste flugor i Åreälven.
Reglerna är enkla:
Välj ut 7 flugor som skall klara av säsongen 1 juni - 31 augusti i Åreälven.
Geografiskt så gäller det från övre fiskekortsgränsen i Tångböle FVO och ner till Liten i Järpen.
Inga förändringar av flugmönstret än storlek och förtyngning tillåts.
Olika färgkombinationer eller liknande är inte ok.

De flugor jag kommer änvända är:
Goddards Caddis

Superpuppa Brun/gul

Klinkhamer Olive

Brown Wulff

Adams

Guldribbat haröra


Wooly Worm


Varför denna utmaning kanske vän av ordning undrar?
Jo det är av två anledningar:
1. Avdramatisera den hela hetsen av mängden flugmönster i våra askar. Lägga fokusen på fisket.
2. För att bli en bättre fiskare. Helt enkelt lära mig använda fförre mönster på ett bättre och mer effektivt sätt.

Så nu till den STORA frågan, vilka vågar anta utmaningen?
Att under 3 månader använda enbart sju flugmönster, självklart av eget val, i Åreälven.

Nå vad säger ni??

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.10
Temperatur: -4,6 grader
Vind: Ostlig 2,0 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 5,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Terje sa...

Og hva gjør man så når elva koker av danicaspisende kjempeørret?
Eller super mygg i de rolige partiene?

Lunkan sa...

Danicaspisende kjempeorret = Brown Wullf i stl 8 alt 10 :-)

Supermygg = Klinkhamer Olive stl 18 alt 20.

Vis inget av dessa funkar så blir det Wooly Worm i stil 8 i rask fart framför näsan på dem :-)