Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: 7 måste flugor

måndag 25 januari 2010

7 måste flugor

I grannbloggarna har det dykt upp en mycket trevlig diskussion om flugor, flugval och våndan av att ha för många flugor/flugaskar.
Läs gärna En eller flera flugaskar på Jensas blogg eller Rospiggens svar Darlingflybox of Roslagen

Mina egna personliga måsteflugor, utan inbördes ordning:
Klinkhamer Olive
En fluga som vunnit mången öringkamp i Åreälven och kan fiskas som torr, kläckare och dränkt nymf. Den funkar speciellt bra när de första nattsländorna för säsongen börjar kläcka.

Goddards Caddis (GH sedge)
Nattfisket med "hasare" högtflytande nattsländeimitationer i augusti kan ge grymma kickar när öringen formligen kastar sig över flugorna. Jag hade flera alternativ till Nattsländeimitation, Elk Hair Caddis, Streaking Caddis, Stimulator att nämna några men om jag är tvungen att välja bara en i asken så vinner Goddards varje gång :-)

Superpuppa
Ett unikum till fluga, kommentarer överflödiga.
Kan bara tillägga att jag har min största öring tagen på denna i klassisk brun/gul färgkombination, fettad och fiskad på vakande fisk.
Öringen var 73 cm, tafsen 4x och fisken återutsattes :-)

Brown Wulf (Rocken)
Här har vi den ultimata flugan när öringen jagar "Rocken" (Vulgata/Danica) under försommaren. Flugan flyter högt och länge, håller för fler fiskar än det vingade imitiationerna och kan även användas som en attraktor övriga tider på året och då speciellt i lite mer strömmande vatten.
Min näst största öring tog denna fluga i mitt första kast säsongen 2004, så visst håller den en varm plats i mitt hjärta :-)

Adams
Jag visades ifjol ett vatten, ett drömmarnas vatten där öringen vakar och tar torrt. Vid mitt första besök så kläckte "Fjällåslända" och Adams i stl 14/16 gjorde susen.
Funkar väldigt bra när mindre dagsländorkläcker. En dröm till "Lilla Gula"

Haröra
Även här en klassiker som inte kräver någon närmare presentation.
Visst kan det tyckas tråkigt att ta med Harörat men på något sätt så är det "Nymfen" framför andra nymfen och den som alla andra mäts mot.

Wooly Worm
"When all else fail" Är fisken trög - kör en Wooly, är det mörkt - kör en Wooly, står fisken djupt - kör en Wooly, jagar fisken torrt - kör en Wooly.
Den liknar ingenting men funkar till allt.
Jag fiskar den mer än gärna mörka augustinätter med fart strax under vattenytan. Påslagen kan bli grymma :-)

Här är mina "Måste 7" som jag aldrig ger mig ut utan. Dessa finns alltid med både lite här och där, man vet aldrig när man kan behöva dem :-)

För att spinna vidare på Jens fråga om "En eller flera flugaskar" så tillhör även jag den skaran som har 3 askar med på tur.
Jag fiskar nästan alltid med chestpack och i den går förutom de småprylar, tafsmaterial och annat som behövs, just 3 askar.
Jag använder CF-designs askar vilka jag tycker är strålande i både storlek, design och inte minst funktion.
Jag har en torrflugeask CF1306, en streamerask CF1506 och en nymf/våtflugeask CF1506.
Visst sitter det flugor i dem som inte har varit i konakt med vatten på länge men jag har liksom inte mage att rensa ut alla även om jag gjort många ompackningar i askarna under den gågna säsongen :-)
Det är liksom så det ska vara :-)

Låt höra, nu har jag och mina bloggvänner delgett Er våra favoriter så nu vill jag veta, vilka är Era?!?

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.20
Temperatur: -0,5 grader
Vind: m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 5,4 m3/s
Skittfiske
Lunkan

9 kommentarer:

Henrik sa...

Jag noterar med irritation att du nonchalerar Muddler Minnow. Säkert bara för att jävlas. Detta kommer att få påföljder, jag överlägger just nu med min advokat om en anmälan av detta nonchalanta tilltag till Fiskeriverket. Bah!

Stig Torniainen sa...

Å mina flugor då som översvämmer dina askar. Nä, nu gör jag som Henrik. Det blir en anmälan till FO!( Flugombudsmannen )

Patrik sa...

:-) dé ska f-n till och göra ett försök va Lunkan?

Målarn sa...

Ja vad säger man Lunkan....jag säger juh bara en sak Montana!Behöver jag tillägga något mer.

Lunkan sa...

Ja mina vänner, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
Det var visst några tår av det ömmande slaget som kom i kläm här :-)
Muddler, Montana och ST i all ära men till "The magnificent seven" kvalar de ännu inte in :-)

Målarn sa...

Lunkan inte för att låta spydig men några siffror från dig i Duveds älven ...?? Rekord?

Henrik sa...

Hehehe... Exakt...

PS. Var det "Flugfiskarens Drömvatten" du hade hemma? Läs i såna fall kapitlet om Bodsjön, där både Muddler och Montana nämns före allt annat småkrafs. Jag skrattar hela vägen till flugasken, hehehe... DS.

Målarn sa...

Hehe...jaja.satan vad jag längtar efter sommarn, hoppas ni alla i varjefall få en trevlig helg.

Tila sa...

Håller med nära på 100% Men skulle ha ändrat Wullfen till en Royal outstanding på attraktion och fungerar väl på "Rocken" ändå.

Tila