Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Utrustningstips från NZ

torsdag 18 februari 2010

Utrustningstips från NZ

Cristian Carpenter har tagit sig lite tid att delge oss vad det är för prylar som funkar på andra sidan klotet.
Som sig bör så finns Klinkhame med i leken.
Håll till godo.

Då vädret för kommande vecka inte ser lovande ut har jag begett mig till christchurch för att försöka bli kvitt min bil. Då jag inte har säljblod i mina ådror är det här inget jag gillar men det är bara att ta tjuren vid hornen.

För att fylla ut min tid ska jag på befrågan av den rättmätiga ägaren till denna blogg ha en liten genomgång av den nz flugasken och övrig utrustning.

Här på nz skulle jag utan tvekan ställa upp i Lunkans flug-sjukamp, då jag med framgång hållt mig till ett fåtal flugor.
Tänkte här nedan lista ett par stycken. Generellt sätt kam man säga att smått är att föredra. Strl 16-20

Blowfly... Torrflugan som levererar. Hemma i Sverige skulle den förmodligen gå under namnet bajs-fluga. För det är precis vad det är. Finns i lite olika utformningar och varianter, humphy, parachute, men i grund och botten en svart fluga med blå mage.

Cicada..... Mumsbiten
En riktig blaffa till fluga och kan väcka även den sömnigaste fisken till liv och locka han till ytan. Om möjligt försök landade den med ett lift plask så väcker den extra intresse.

Klinkhammer.... Internationell bestseller Har funkat i olika färger och storlek. En bra fluga är en bra fluga.

Royal wolf....ännu en torris.
Funkar bra i de flesta lägen, en klassisk torris.

Nymfer... Size does matter.
Små tungstens nymfer... Phesant tail, hares ear mm. Det viktigaste är att dom är små och tunga. En indikator kan vara till din fördel då det annars kan vara svårt ( omöjligt) att se vad som händer.

Spö.
Ett klass sex är allt som behövs. Funkar även med lättare men skönt med lite kraft om vinden vänder sig emot dig.

Färger.
Jag har fler än en gång fått pikar och blivit smått idiotförklarad för mina färgglada Linor och kläder. Men vad ska man göra, smyger lite extra försiktigt istället. Så för att undvika liknade situationer rekomenderar jag alla att gå klädd i grådassiga livlösa kläder. Men lyckligtvis har jag trots mina illuminerade plagg lyckats lura både en och två öringar.

Håv?
Glöm den, den kommer driva dig till vansinne då den fastnar i alla dessa tusentals tagg-buskar som kantar älv och å. Plus en onödig vikt att bära med ut på fjället. Stranda den som en val, eller gör en dansk-handlandning.

Tafs.
Jag fiskar med en taperad nylontafs på knutet material, oftas
sitter det 5x längst ut, och en längd på minst 15 fot.
Ibland krävs
det att gå ner på 6x men då börjar det likna rysk roulette, chansen
för tafsbrott är då mycket stor.

Så med andra ord är det i flugfiske sammanhang ett lättsamt fiske som inte kräver allt för mycket prylar. Med ovanstående saker och ett glatt humör så lovar jag ett lyckat nz fiske.

Så upp till kamp, sjukamp.

/ Cristian


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.25
Temperatur: -13,7 grader
Vind: Ostligt 5,4 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 5,4 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: