Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mer "Fiskar/fiskare vi minns" & Rapport

tisdag 3 mars 2009

Mer "Fiskar/fiskare vi minns" & Rapport

Temat Fiskar/Fiskare vi minns går vidare och denna gång är det Flugbindarn som dammat av sitt gamla fotoalbum och visar här några "ungdoms synder"
Hans egna ord beskriver bilderna :-)
Bilden är från sommaren 1980 när jag slutat 9an.
Då bodde jag i Fagersta och jag och en kompis hade en gammal eka som vi rodde runt på sjön Stora Aspen med.
I linändan hängde alltid wobblers. Min favorit var Rapala Fat Rap i färgen orange. Ibland bytte jag ut den mot en Swim Whizz eller Cisco Kid.
Denna gädda vägde ca 4 kilo och jag minns mycket väl när jag fick den. Den var enorm där den låg på båtbotten och jag fick en fiskefrossa som
jag sen dess aldrig mer upplevt. Benen bara skakade. Gissa om jag var stolt när jag cyklade hem, genom stan.
Bandaget på fingret har inget med gäddfångsten att göra.
På den tiden fanns inte en tanke på vare sig flugfiske eller flugbindning på min världskarta.
Nä det var dragrodd och hederligt mete som gällde.

Bilden är från ´84 tror jag. Då hade jag "investerat" i en egen gammal eka för 400 kr.
Också den gäddan kommer från Stora Aspen. Den vägde också någonstans runt 4-kilosstrecket.

Tack för bilderna och texten.

Målarn SMS:ade från ett solskens indränkt Rengen/Greningen tidigare idag. Han hade inte mycket att rapportera då med än en avsliten krok. Storfiske eller dålig knut är frågan !?!
I kväll lamnade en fullständig rapport ner i sms-form och den talade om några enstaka smånafs samt att Fru Målare vunnit famijekampen och tagit en bättre matfisk på Greningen.'
Konsulten telefonerade på traditionellt vis rapport från söndagens tur. Det hade mest ägnat sig åt social samvaro på Gevsjöns is tillsammans med fiskande vänner. Några najs och känningar men ingen fisk på isen var vad han hade att rapportera.
Samt att han fliade in att det är mycket snö på Gevsjön, huruvida det var något vatten/vattensörja under snön förtäljde han inte.
Förra helgen när jag var på Rengen så visade det sig vara kanonis. Några decimeter torrsnö direkt på isen. Inget vatten och sedan solid fin kärnis på 60-70 cm.

Nu blir det en tur med Stenhuggarn i elljusspåret. 3 gången för iår. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: -4,5 grader
Vind: 0,8 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 9 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: