Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mer lera

tisdag 10 maj 2011

Mer lera

I tidigare inlägg så hade jag med ett klipp från Länstidningen angående de sand och grusmassor som skapat ett nytt utlopp på Vikbäcken i Åresjön. Igår när jag åkte in till stan så bromsade jag in när vi passerade bäcken och synen som mötte mig var väldigt illavarslande. Nu var det inte längre bara sand och grus utan bäcken var grå/brun av fint sedimenterat lervatten. De senaste dagarnas värme har åter satt fart på snösmältningen och nu kommer skiten. Det mest troliga, utan att jag gått bäcken uppströms och kollat, är att detta lerflöde kommer från de nybreddade och beredda nedfarterna i Högåsen/Sadeln området då bäcken har källflöden från detta område.
Jag kan inte påminna mig om att Vikbäcken någon gång tidigare haft denna typen av lervattensflöden.  Detta har drabbat Mörviksån/Susabäcken i centrala Åre ifjol samt vid ett flertal gånger tidigare samt när sedimentsdammarna vid Draklanda flödade över för något år sedan har sett så här ut så här. Problemet med Vikbäcken är att den håller ett viktigt lekområde för sjöns öringar till skillnad från Mörviksån/Susabäcken där dessa sedan tidigare är bort byggda. Den här typen av sedimentering och lerflöden drabbar inte bara öringen utan även rödingen vars lekplatser ute i sjön täcks av finkorniga massor när leran når ut i sjön och stilla vatten. Den sjunker helt enkelt och lägger igen den bottenstruktur av sten och grus som fisken behöver för att leka och lägga romen.
Mer om detta som nu sker i Vikbäcken kan ni läsa här på ÖP`s hemsida.
Trist, mycket trist.

Med tanke på vad som nu projekteras på andra sidan av Skutan mot Rödkullen och Ullådalen, naturvännen Dählies & Skistars nya by "Rödkulle-projektet" ÖP & LT, så skulle åtminstone jag vilja se en riktigt miljöutredning/miljöprövning först innan någon spade sätts i marken.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 17.55
Temperatur: 21,4 grader
Vind: Västlig 2,4 m/s
Molnlighet:Halvklart
Vattenföring: 168  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: