Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Ångest och abstinens

söndag 8 maj 2011

Ångest och abstinens

Terrorn från öster låter sig inte stoppas. Igår så pep mobilen igen med MMS från Flugbindarn som åter varit ute och headbangat heavymetal-streamer och gått i grovt.
Igår så låg det en 1,5 kg plussare brunöring och blängde på mig när jag öppande MMS:et.  Förutom den så hade det oxå krokat av ett försvarligt antal harringar i 50 cm storleken. Strax därefter så ringde jag upp en kvittrande fiskevän som bara ville klargöra sig om min mentala status.
Jodå axlarna sitter strax under öronen och spända som fiolsträngar, kalla svettningar  längs ryggraden och konstant lätt darr på underläppen är klart fiskerelaterade stressymtom som jag tror många av er känt då och då. Ångesten ligger och kryper i skuggorna och väntar på att i precis fel ögonblick slå till, så vad fanns att göra.

Jo, efter dotterns lunchvila så packades spö, rulle och en dragask samt lite gott fika i bärstolen och därefter så packades även dottern ned i den samma med nyinköpt flytväst. Vi begav oss ner mot älven och "frigolitviken". Solen sken och älven var i klart beskedligare fart än tidigare i veckan. Resultatet blev två bortkastade drag, kan vara läge att byta ut linan, samt kaffe på hällarna och en skön tur och introduktion för dottern i haspelfiskets ädla konst.


Däremot så lös öringen med sin frånvaro så något fråntagande av Flugbindarns rosa ledartröja i säsongens Giro di trutta var det inte tal om. Abstinensen var inte stillad.
 P har undrat senaste dagarna hur det varit fatt då min rastlöshet, speciellt kvällstid efter dotterns sänggående, varit klart märkbar och likaså igår. Efter att ha surfat runt på allsköns fiskesidor, bloggar och läst nya produktkataloger från Guideline och Loop så fick det vara nog. Hobbyrummet öppnades och fram åkte rullväska och spötuber. Från P´s stickning snodde jag lite fint vitt ullgarn och ur skafferiet en nödraket, det var ut som gällde.
- Ska ru "tugga tafs"? var det sista jag hörde P ropa efter mig när jag försvann utför trappan.
På gräsplanen utanför Ica så stod strax ett antal spön uppradade och sedan följde två timmar ursinnigt flugkastande. Jag gav mig inte förrän "nödraketen" var slut, kvällskylan trängt in i mina tår och axel och arm värkte. Men fram tills dess så hann 13 fotaren från Greys med speylina, Opti-streamen och AEG båda med SA ED i avsedd klass samt Lilla Gula och Troutbumen från Orvis med SA Trout fått kröka ryggar ordentligt.
Mest kärlek ger Lilla Gula, vilket fantastiskt spö. Kan inte annat än rekomenderas. Modellen har mer än tio år på nacken men likt förbenat så levererar det i varje kast.




Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 13.30
Temperatur: 18,2  grader
Vind: Sydlig 2,0 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 142 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Pernilla sa...

Du är inte riktigt riktig. :-)
Älskar dig!