Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Många bäckar små.. och gädda i JH

tisdag 24 maj 2011

Många bäckar små.. och gädda i JH

Nu är lokalpressen riktigt på hugget när det vattenfrågor och inte minst när det gäller våra fiskars lekbäckar. För två veckor sedan så rasslade tryckpressarna ( om det nu finns sådana fortfarande) varma om Vikbäcken här i Åre som ni kunnat följa här och när jag slog upp gårdagens Östersundsposten så så var det Polisbäcken i Krokom som var nyhetsstoffet. Denna känner jag inte till mer än vad som skrivits men det är intressant likaväl.
Vi som gillar detta med levande vatten, lustfiske och kanske försöker tänka ett steg längre glädjer oss varje gång fingret sätts på något som detta och det lyfts upp till debatt.
har ni inte gårdagens tidning i er ägo så finner ni ärtikeln här  Polisbäcken i Krokom har blivit en soptipp

Nuär vi ändå är igång med vad lokalpressen skriver om när det gäller fiske så har årets Fisketing i Härjedalen gått av stapeln och temat denna var gäddfiske och hur norra sverige skulle kunna sättas på kartan för internationell fisketurism med gäddan i fokus. Den artikeln finner ni här Gäddfisket i fokus på årets fisketing

Som ni kanske har märkt så skrivs det inte så mycket om mina egna fiskafängen just nu och det är av den enkla anledningen att jag inte hinner med något fiske just nu. För några veckor sedan så blev det tillökning i familjen och nu är jag stolt fader till ytterligare en son att lägga till den dotter och hennes storebror som fanns med från början. Lägg därtill att det kommer ske flytt under sommaren. Dock inom byn, men väl ska det göras så kommer denna sommar nog för min del bli en mellansommar fiskemässigt. Självklart kommer några favoritvatten besökas med goda fiskevänner men i numerär så blir nog inte turerna så många som tidigare ssäsonger. Tur är då att Duvedsälven ligger 10 minuter bort och snabbturer kan göras mellan blöjbyten och väggmålning.
Förutom ovanstående så kommer jobbet därtill och tar en modig del av min tid. Under junimånad så kommer jag mestadels befinna mig på resa i Norge och här så hoppas jag på lite gott väder, kläckningar och långa kvällar mellan butiksbesöken så det kan vändas ut en turrfluga på vakande öring :-)
Kameran följer med och det blir rapporter i form av både bild och text.

För att hålla bloggen uptodate och läsvärd så kommer jag behöva lite hjälp så skicka gärna in lägerapporter via mail, finns det bilder att använda så ännu bättre.

Till sist. En 70 åring väl värd att gratulera, His Bobness!.



Världens bästa låt.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.40
Temperatur: 6,8 grader
Vind: Sydvästlig 0,7 m/s
Molnlighet: Halvklart 
Vattenföring: 207 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Terje sa...

Hei Lunkan

Visst vet jeg allerede at du har fått en liten ny fluefisker og vil igjen gratulere så mye. Det blir kanskje ikke så mange turer sammen denne sommeren men de vi får til skal bli av stjernekaliber. Gleder meg til sammen med deg å lure Åredalens prikkete ørreter i våre hemligjaurer med kaffe og medbrakt.
Ønsker deg en flott tur på jobb i mitt vakre hjemland og måtte dine fisker underveis bli mange og store.

Stig Torniainen sa...

Lunkan, det är lugnt, jag tar dina icke utnytjade fiskedagar i anspråk :-)