Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Isfritt

söndag 1 maj 2011

Isfritt

Åresjön kan nu räknas in i skaran av isfria vatten. På eftermiddagen idag så var det några stycken is kvar men "pluggen" i Vik, mellan reningsverket och Långnäset, är borta och hade vinde kommit från väst istället för öst så hade det nog redan igår varit en helt ren sjö.
När isen går på Åresjön är en stabil vårindikator och under alla mina år i dalen som jag kan dra mig till minnes så är detta det tidigaste tillsammans med ett r på 90-talet, kommer inte ihåg vilket dock, då isen gick natten mot 1 maj. Det senaste jag varit med om är 1 juni så spännvidden är rejäl, vilket år det är har jag inte antecknat men jag tror det kan ha varit 95 eller 96, 1995 var året då vårfloden slog alla rekord i Västjämtland. Den var sen och stor, toppnoteringen var i början på juni och flödesmätaren visade på modiga dryga 700 kubik. Där Holiday Club nu står fanns tidigare en forbollsplan och den var översvämmad hela vägen upp till järnvägsvallen. På lägdorna väster om Draklanda lades nät och nedanför Ristafallet var strandskogen snitslad med plast från ensilage-bollar som krossats när de går genom Rista och Prästfallet.

Om vi istället refererar till "nu-tid" så var Åresjön isfri 19 maj i fjol och 8 maj 2008. 2009 så gick isen under någon av mina vårturer i Norge så där har jag inget exakt datum att ange. Om någon sitter inne med informationen så delge den gärna.

Senaste veckans kallare väder och nattliga minusgrader har gjort att snösmältningen stoppat upp lite och nivån i älven sjunker så sakteliga. Däremot så tror jag inte att vi ännu sett årets toppnotering men när den väl kommer så tror jag ändå inte att det blir något rekordår, men det återstår att se.

Ett annat vårtecken är att nu Skistar stänger skidåkningen för säsongen. Nu blir det lite lugnt en period men framåt midsommar så börjar byn åter leva igen och sommarsäsongen kickar igång.
Har ni inte varit här så passa på och kom, ni är hjärtligt välkomna. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.45
Temperatur: 5,6 grader
Vind: Sydostlig 4,1 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 249 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

1995 måste det vara Lunkan. För då var ute på Tossön och pimplade harr den 1/5. Sen såg jag Hållandsbron knäckas av vårfloden runt midnatt i början juni.