Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Premiärtur och mer regn.

onsdag 30 juni 2010

Premiärtur och mer regn.

Igår blev det tid att göra första sommarturen i Åreälven och det blev ett besök på Gevsjönacken. Mycket vatten och sporadiskt vakande fisk men ingen huggvilja hos dem. Både dagsländor och nattsländor i luften men som sagt lite aktivitet.
Ett snabbt byte av plats så var jag igång igen och ny plats blev Duvedsälven. Här gick det ännu mer vatten och det bör sjunka närmare 40 cm för att det ska bli riktigt intressant. Jag fiskade av ett stenparti som normalt ligger ovan vatten och på första kastet så bet det på en stekpanneöring som fick gå tillbaka. På de två nästföljade kasten så var det åter fiskkontakt men ingen fast. När sista fisketimmen summerats så hade jag fått kroka av två öringar och haft 4 ytterligare kontakter.
Flugvalet var Wolly Worm, en fluga som sällan går bet.

Idag har det åter regnat hela dan och jag gjorde en jobbtur över dan till Trondheim. Stjördaleselva steg med 1 meter från i morse tills ikväll när jag åkte hem.
Här hemma så gör sig räddningstjänsten beredd på nya ras då regnet skall fortsätta i natt och det är varslat om 50-60 mm.
Det räcker nu!

Sportfiskebloggen har fått en kort uppdatering.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.20
Temperatur: 9,7 grader
Vind: Västlig 3,8 m/s
Molnlighet: Regn
Vattenföring: 130 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Henrik sa...

Sjöfisket brukar inte bry sig om högvatten. Ska vi satsa på en båttur?

Lunkan sa...

Kom upp först så pratar vi fiskestrategi sedan :-)