Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Nybadad och nybiten

onsdag 23 juni 2010

Nybadad och nybiten

Idag inträffade ett konstigt fenomen eller egentligen två faktiskt, å andra sidan så brukar de hänga samman.
När jag närmade mig finska gränsen så visade sig något jag inte sett mer än fem minuter senaste veckan, solen. I dess sällskap så vågade sig även termometern upp på tvåsiffrigt vilket oxå det varit klent av under min Norgeturné.
Stärkt av detta och av de insekter som krossades mot vindrutan så blev det en kvällstur med spöet. Stälet var Jokkmokk och Purkiforsen. Väl på plats så var förutsättningarna kanon. 14 grader varm, ingen vind och massor, då menar jag massor av stora och då menar jag stora nattsländor. Förutam alla dessa STORA nattsländor så sprng jag visst in i säsongens första stora myggiad. Något myggmedel hade jag inte packat med så nu svider det runt öronen :-)
När jag väl fått fram och på mig grejerna och hittat en plats på nacken så började vakspanandet men hur jag än vred på huvudet så var de enda jag såg ringar efter nattsländor och skräddare. Inga vak vilket kändes mycket skumt.
Jag testade ändå torrt i förhoppningen att lura upp någon men vare sig Klinkhamer Olive eller GH Sedge var intressanta. Måsen for och plockade sländor både ovan och nedan nacken så mat fanns det men ingen fisk.
Jag klev mot land för att flytta mig ner i forsen och testa där då jag lite ringrostigt orutinerat klev på en sten som vickade och tog mig med i ett lättare magplask. Huvudet var inte under men nästan. Snabbt så stramade jag åt bältet ett extra hack. Tömde fickan på plånbok och mobil, slog även av den sistnämnda innan jag hängde av mig hängslena och lät vattnet forsa ut. En klockren "Målare" om jag får be :-)

Nåja ingen idé att hänga läpp utan plånbok och mobil lades på tork i bilen. Tröjärmarna vreds ur och fisket fortsatte. Väl nere i forsen så valde jag at landfiske, vadandet fick vara för dan. Även här så visade det sig ingen fisk i ytan så det blev flugbyte till en guldskallenymf i gult med ett ljust kraghackel och förhoppningen om en harr.
Redan på tredje kastet så stramade det upp för ett ögonblick och nåt kast senare så satt det krokad fisk. Efter lite bråk så fick jag upp den mot ytan och döm av min förvåning när det visade sig vare en herre med röda bröstfenor, stripad sida och vass ryggfena, en abborre på c:a 250 gram. Hmmm.
Även i nästa kast satt det en borre på och strax därefter ytterligare en. Jag bytte till en ST-Zonker i orange och även den gav borre. Kändes både lite snopet och roligt då det är första gången jag får kroka av abborre på fluga. :-)
Eftersom kameran låg kvar på hotellet och mobilen på tork så finns inget bildbevis på abborrefisket.

Imorgon så är det sista dagen på turen och jag hoppas de 67 milen från Jokkmokk går bra. Jag har varit borta sedan förra måndagen och det känns nu. Ska bli skönt att återse P och ML.

PS. mobilen verkade klara sig men den får ligga avslagen och utan batteri till imorgon för säkerhets skull :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.45
Temperatur: 10,7 grader
Vind: Sydostlig 3,1 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 243 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Målarn sa...

Japp där ser man, så det kan bli =), ja du får väl höra av dig om du behöver några tips.

Stig Torniainen sa...

Se där, ytterligare en fiskart till ST-Zonkerns CV. ;-)

Unknown sa...

He he, Jag kund inte hålla mig i går kväll, var tvungen att smyga ner till älven, nordöstra sidan av Staa bron, ingen lek, var ruggigt nära att plurra själv och i stort sätt omöjligt att få ut min skunklina utan att fastna i gräs, buskar, blommor på botten! Men tror du ínte att en fisk var där ändå, dock lika fort borta igen. Bytte ställe till Sydvästra sidan av Staa bron, där gick det fint att kasta under bron, tappade en där med! Men jäklar vilket vattenstånd!