Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Roger rules och Dynamiten dominerar!

söndag 11 oktober 2009

Roger rules och Dynamiten dominerar!

Vid 11.30 så stod han dressad och klar när jag svängde upp mot Fjällporten. Fiskesuget visste inga gränser och allt var klappat och klart för en kanondag vid älven. Mr Troutlaw som normalt trakterar flugspöt hade sina spinngrejjer kvar i Roslagen inlåsta vid sitt hemliga havsöringsställe, kvittrade som ett barn när ha hoppade in i framsätet på P´s Skoda. Han får något speciellt i blicken, axlarna trillar ner och tonfallet mjuknar betänkligt när han landar i byn. Borta men ändå hemma som han brukar säga.
Jag hade min vana trogen dragit igång en percultor med Arvid Nordqvist classic kok, fyllt upp en termos och plockat med ett par av P´s hembakade kanelbullar.
Det brukar alltid landa rätt i sällskapet med Troutlaw.
Första stopp blev som vanligt i oktober, Golfbanan, mitt spinnspö var redan riggat och trimmat för dagen medan Troutlaw lånade mitt Tica set som behövde en snabb översyn. Roger tacklades på i vanlig ordning(Roger-rules) och det första kasten gjordes med förhoppning om snabbt resultat.
Nja, lite trögt var det allt. Efter en knapp halvtimmes fiske så hade vi fått kroka av varsin propeller samt haft något enstaka hugg till. Inget riktigt drag med andra ord. Tårna kallnar fort i oktoberkyligt vatten och kaffet slogs upp med kanelbulle akompanjemang. En bergsäker vinnare. Troutlaw njöt och så även jag.
Vi gav platsen ett nytt försök men med ännu klenare resultat. En sanbb rokad gjordes, upp till bilen in med grejjerna och förflyttning ner till Blåsudden.
Troutlaw plockar fram kameran och ber mig göra några kast strax ovan udden, älven och Renfjället i fonden gav en fin inraming på bild.
- Dunk i linan, sedan stumpt. Hmm, bottennapp eller?
Nej då några lugna knyckar i spöet varslade om fisk. Riktig fisk, ingen propeller denna gång.
- Halvkilot "plus"? ropar Troutlaw.
- Halvkilot "gånger" snarare. Svarar jag.
Det kalla vattnet gjorde processen kort och ganska snart så svepte en bra hanfisk förbi mina fötter. Några stötar till så var han sedan klar för landning.
En stabil hanfisk i lekdräkt men i förvånansvärt bra kondition. Kort och tjock, kraftigt huvud och nacke. Ett par rappa slag i skallen avslutade kampen och kämpen fick följa med hem och glädja våra gommar på dagens middagsbord.
Ugnsbakad med örter och vitvinsås med säsongens rostade rotsaker var det en fröjd att sitta till bords men familjen :-)
Vågen stoppade på 1,23 kg fördelade på 51 cm. Defacto den största öring jag tagit ur Duvedsälven och första över kilot. Jag har haft förbenat svårt att spräcka kilosgränsen men nu är det gjort. :-)
Den fick även kvalificera sig till Wall of Fame. Denna gång var det inte Roger som levererade utan den nyinköpta Dynamiten från Knosas. Den verkar fungera även den. Dynamiten-dominerar :-)
Vi fiskade ytterligare en stund på Blåsudden och jag fick kroka av en halvkilos samt en propeller till innn vi bytte plats en än gång.













Sista stoppet gjorde vi vid nedra gränsen för Duveds FVO mest för att få lite vackra bilder med Skutan i fonden. Dock ska sägas att Fd. Grannen Dahlberg hivade upp en diger öring ur den hålan en oktoberkväll för några årsedan med mig som vittna. Jag tror vågen då stannade på 1,6 kg. :-)
Troutlaw som mest fotat fick nu chansen att gå först och snart stramde det lånade Tica spöet upp i stram båge. Tyvärr så var det botten som bråkade och det ville sig inte bättre än att Dynamiten blev kvar i älven. En risk att ta vid denna tiden då fisket besdrivs bottennära och långsamt. Jag fiskade igenom sträckan en gång men utan resultat. Troutlaw återgick till fotandet och resultatet finner ni på hans blogg om gårdagen.

Nu ska jag lägga ut lite mer blandade fiskprylar på Tradera, ni finner länkarna till höger.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 10.25
Temperatur: -0,9 grader
Vind: Ostlig 6,2 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 72 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Härligt Lunkan ! The trout is out there.

Patrik sa...

Bara att gratulera till den fina fisken! Den kom tillslut, underbart!
Kalas fina bilder på både din och Troutlaw´s sida!
Man blir sugen.
Tror att Roger eller Dynamiten skulle funka fin-fint på öringarna i skärgården också!
//Fortsatt skitfiske - Patrik

Anonym sa...

Grattis Lunkan, måste varit skönt att få avsluta sommaren med så fin fångst .
Tack för att du förevisade Rogern för mig för några år sedan, den bekänner som sagt färg i alla vatten , och har blivit ett säkert drag som alltid finns med i asken .
Vi syns när isen lagt sig på Gevsjön, då kommer Perman och jag . Ha det bra och hälsa familjen . Mvh Dahlberg .