Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En bomtur på älven

söndag 18 oktober 2009

En bomtur på älven

Målarn och jag gjorde gemensamsak idag i våra förhoppningar att kroka någon av älven lite större invånare. Flugbindarn gjorde turen igår med gott resultat så vissa förväntningar hade vi allt.
Första stopp blev som vanligt golfbanan. Dynamiten åkte på och redan i första kastet så darrade det till i linan. Mothugg och stumt, helstumt. Bottennapp. Inget lirkande och ryckande hjälpte utan tyvärr så blev draget kvar i älven.
Nya tag och nytt drag. Efter en knapp timmes fiske gav vi upp och gjorde en rokad. Den enda fiskkontakten sträckte sig till varsin tappad propeller annars var det stilla och lugnt.
En annan fiskare kom förbi oss och hade inga bättre besked att ge.
Platsbyte och nästa stopp Blåsudden. Även där var de ingen annan darr än bottennapp i spöet. En kopp kaffe och sedan ytterligare en rockad.
Djupt och sakta, bottennära var det som gällde. Målarn ropade till och nu var det fisk på gång. Jag hann knappt att påbörja invevningen innan han svor till, ännu en öring flinade åt oss efter utspottat drag.
Något mer kände vi inte och Målarn avslutade dagen med att sätta bort en Dynamit och få ett rejält skatbo på rullen.
Kalla om tårna och med grusade förhoppningar vandrade vi vägen upp från älven.
Team Duved - Öringen 0-1.
Angående släktskapen mellan Dynamiten och Roger-draget så fick jag mig häromdagen en knäpp på näsan av självaste Johnny Knosas i egen hög person :-)
Han påpekade lite försynt i ett mail att de gjort Dynamiten i dryga 10 år nu och att Roger är av ett klart senare datum och att då släktskapet således skulle vara omvänt. :-)
Jag ber högaktningsfullt om ursäkt och kommer i fortsättningen propagera för bruk av orginalet.
Knosas står även bakom mitt favoritredskap för vinterns rödingsfiske Demonen Ett blänke som gett mig många glädjestunder på sjöisarna i dalen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: Två komma tre grader
Vind: 0 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 67 m3/s
Skittfiske
Lunkan

4 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Ja, tänk vad lite smältvatten kan göra för fisket från en dag till nästa.

yngve sa...

Att öringen nere vid stugan flinade och spottade ut draget, är väl inte så konstigt. Han såg väl att det inte var husse som höll i spöt. Man har väl pli på dom ;-)

Lunkan sa...

Tror de, tror de Yngve.
Du har nog så rätt. Jag tror inte jag fått en fisk i din håla på de senaste 3 säsongerna :-)

Du kan väl snacka lite snällt med en av dem åtminstone till min nästa tur :-)

Skittfiske
Lunkan

Anonym sa...

Skönt att se att även Målarn vågar hålla i ett spinnspö! :D
/RB