Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Min barndoms kvarnå

måndag 21 april 2008

Min barndoms kvarnå


Återsåg jag för första gången på flera år. Det var här jag, under far och farfars överenseende, tog mina första staplande steg i min fiskekarriär. Farfar och farmor hade sitt hus två flugkast från ån och många är de abborrar, mörtar, löjor och gäddor som vi, farfar och jag dragit upp ur storågrubba, i kvarndammen och uppe på Olssons berg.
Försommarens gäddfiske efter gäddleken var alltid spännande och ofta givande. Ett minne som har etsat sig fast var en junidag, jag var 9 år, då jag helt ensam fick 4 gäddor på 5 kast på mitt gamla, men ack så älskade, gröna glasfiberspö av model ABU-start. Spöet finns kvar i förrådet och min son har även han startat sin fiskekarriär med det spöt. Jag tror vi var många födda på sjuttio-talet som ler igenkännande när ABU-start kommer på tal.
Samma spö hade jag i handen en varm och kvav högsommardag. Luften stod stilla och det klibbade på ryggen. Jag spinnfiskade abborre i kvarndammen. Storabborren var på hugget och jagade löja vilt. Jag hade fått några i bättre storlek varvat med att jag satte spinnaren i trädet som hängde ut över dammen. Far fick komma upp och hjälpa mig lös. Efter några turer från byggställningen,det var panelbyte på farfars hus, upp till dammen och tillbaka så fick jag namnet "avlövaren" av fars snickarkompis :-)
Abborren bet bara på silverblanka ABU Droppen eller Mepps Aglia i 4 gr storlek. Guld och koppar ratades och jag var nu inne på sista spinnaren i rätt färg, jag hade blivit av med några vid bottennapp. Åter igen sög det till och denna gång på samma ställe som jag förlorat två spinnare redan. En djup suck letades upp ur halsen när jag insåg att nu var det kört. Jag provade dra lite i linan och till min förvåning så följde det tungt med innan det exploderade i andra änden på linan och till väders går den största abborre jag sett. Den vägde gott över 1 kilo. Pulsen rusade. Hur i hela fridens namn ska jag landa den, ingen håv och ståendes mitt på bron över kvarndammen. Jag försökte ge mig mot stranden och testa att ta in den under mitt avlövade träd där det var lite grundare. Jag skulle bara lyfta linan över en av dammluckorna men missbedömde och fastade med linan. Abborren hoppade en gång till och det small som ett pistolskott när linan gick i tu. Någon timma senare kom sommarens värsta åskoväder och några fler storabborrar har jag aldrig fått i kvarndammen.

Det kändes natutligt att ta med min son till kvarndammen på hans första fisketur 3 år gammal med rödvit flöte och maskad krok precis som jag skolats in 25 år tidigare. Efter fisket så var det alltid tvåltvättning av händer i farmors badrum innan eftermiddagsfikat i hammocken på solsidan av huset.
Idag finns ingen av farmor eller farfar kvar i livet längre och huset är sålt. Kvarndammen förfaller men jag tror att det fortfarande går att fånga storabborre bara man är på plats rätt tid innan sommarens största åskoväder för det är då och bara då som dom jagar löjan i dammen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: 0,7 grader
Vind: Nordostlig 1,2 m/s
Molnlighet: Helt klart
Vattenföring: 12,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: