Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen..

onsdag 20 februari 2008

Äntligen..


fick jag känna lite ryck i spöet. Efter ett par tre mindre lyckade onsdags-ledigheter med storm och allmänt skitväder så log Kung Bore mot mig idag. Sol i blick, dagsmejja och i pricip vindstilla.
Efter att jag med lite möda fått igång min Polaris, inhandlat maggot, fiskekort och årets ledkort så bar det av mot Rengen.
Efter ett kort stopp och inspektion av älven, vissa delar är öppet, och span efter vakande öring. Kanske en fåfäng idé:-), så gick borren genom isen och pirken blöttes. Första platsen gav ingen känning men efter ett snabbt byte av lokalisering så fick jag rödingkänning nästan direkt. Dock var fisken av den ringa storleken att den nästan behövde hjälp att bita över kroken :-) Några nya hål och snart låg det fisk på isen. Innan jag lade ner verksamheten och begav mig hjemmåt för att möta upp sonen efter skolan så hade jag landat 16 st varav 6 följde med hem till stekpannan. Smörstekt röding med gräddkokta ugnsrostade rotsaker och ett pestopotatismos så är jag just nu ganska så mätt och belåten :-)

Ett varningens finger får jag tyvärr höja. Isarna kommer inte hålla länge i vår. Rengen var iof c:a 50 cm tjock men inte speciellt solid. Mycket snö och vatten ovanpå samt mycket luft i isen borgar för att det kommer gå fort när det väl sätter igång och börjar smälta.
Har även fått liknande rapporter från andra vatten. Stor Rensjön har en översnöad vak så där får nog rekomendationerna vara att låta bli att ge sig ut.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.55
Temperatur: 1,7 grader
Vind: Ostlig 2,7 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 13,3 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: