Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Gammal kärlek....

onsdag 29 februari 2012

Gammal kärlek....

Visst, Youtube i all ära, rappa klipp, våldsamma drillar och rock´n´roll är idag mer regel än undantag även inom fiskefilmsproduktionen. Ibland kan det ändå vara skönt att skala av allt på ytan och komma ner till essensen på det hela. Sänka tempot, uppleva och lämna över lite till eftertanka.
När jag växte upp så fanns det inte så mycket av ovanstående för en fiskehungrig att mätta sin mage med. Det vi hade var Napp och Nytt, några fisketidningar samt inte minst Bengt Öste och Larz-Thure Ljungdahl i Visst nappar det!
Här var tempot något helt annat än i dagens produktioner, pedagogiken och nyfikenheten stod i centrum och Nestor Öste ledde oss genom fisken och fiskar med en tålmodighet av sällan skådat slag och pipan, inte minst pipan det är för mig minnen, barndomsminnen.
Idag så kommer jag inte ihåg mycket ur programmen men däremot så vid minnestanke på dem så uppkommer samma känsla av nyfikenhet och förväntan nu som då. Jag minns min besvikelse när programmet från Stavreviken och fisket i Indalsälven mest var prat och väldigt lite fiske. Vafasiken när dom ändå var i mina hemmatrakter så surrade dom bara, och pipan alltid den pipan :-)

svtplay ligger idag många av de gamla fina programmen tillgängliga under Öppet arkiv och det är bara att klicka in, slå dig ner i soffan med laptopen i knäet och flytta dig tillbaka 30 år i tiden.
Nedan har ni programmet om flugfiske i Helgeån, Öste at his best och pipan, alltid den pipan.



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.00
Temperatur: 4,8 grader
Vind: Västlig 4,8 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: ej uppdat m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: