Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Havsöring och hemligheter

torsdag 24 mars 2011

Havsöring och hemligheter

Då jag i mitt yrke som resande säljare i Outdoor-branschen i vårt västra grannland ofta möter likasinnande, flera av butikerna jag besöker är nämligen förstklassiga flugfiske diton med, så kommer det med jämna mellanrum tips in via både ordermailen och per telefon. I förrgår kom ett sådant från Trondheim. En av mina kontakter pratade glatt om att havsöringen nu närmat sig fjordstränderna då en av hans fiskevänner varit ute i helgen som gick och krokat c:a 15 st i vikt från 4 hg till 1,3 kg.
I samband med det så kom jag oxå att tänka på en rapport jag fick för någon vecka sedan från Bokbindarn. Han berättade att en laxodlingskasse havererat vid Hitra och ett stort antal tusen lax, enligt uppgift c:a 175 000, i storlek plus/minus två kilo oxå var på väg mot fjorden. Mer finner ni att läsa här!
Sorgligt att tänka på vad denna mängd lax kan göra med de små stammar av vildlax som fortfarande går upp i Trondheimsfjords älvarna. Älvar som Orkla, Gaula, Nidelva, Stjördalselva och Verdalselva för att nämna de mest kända.
Jag har slutat köpa odlad norsk fjordlax, har du?


Jag tänkte avsluta med lite trevligare saker istället och det är lite tips kring hur en seriös flugfiskare skall uppträda för att inte uppfattas som en komplett tölp.
Länken landade i min mailbox idag från Flugfiskefotograf Fries. Läs, begrunda och agera.
Tipsen hittar ni här! How to act right!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.55
Temperatur: -5,7 grader
Vind: Västlilg 2,9 m/s (Är inte helt säker på att detta stämmer, Det stormar)
Molnlighet: Mulet och snö
Vattenföring: 8,2 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: