Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Dagens gott och blandat

onsdag 23 mars 2011

Dagens gott och blandat

Några spridda tankar landar idagens inlägg, ingen riktigt röd tråd utan en veckas uppdämda blogfunderingar.

Vi startar med att nästa fisketävling i dalen är på dång och nästa i tur är den anrika tävlingen på Glån.
Någon närvaro där kommer det inte att bli av mig men om det är någon läsare som är på plats och vill lämna rapport så är det väldigt välkommet.
Jag lägger in det jag hör i resultatväg.

Nu börjar det låga vattnet och den kalla vintern visa sig även för vinterfisket. Isfisket på Sylsjön stänger från och med nu och fram till islossningen pga att nivån i Sylsjön som oxå är ett magasin är extremt låg och fisken är hopträngd på vissa platser i sjön och ett fiske där skulle påverka stammen för hårt.
Mer att läsa om det finner ni på ÖP´s hemsida, klicka här!


Jag vet inte om ni såg dokumentären på svt om Jim Svensson, småskalig yrkesfiskare i Blekinge "Den siste kustfiskaren" och om hans kamp för att få kunna fortsätta i sitt skrå mot Sportfiskare som sabbar och politiker som inte hajjar.
Jag tänker inte gå in något djupare på vad jag känner om det hela utan tänker tipsa om en blog som jag tycker slår huvudet på spiket när det gäller både detta och Sportfiskarnas debatt artikel i Aftonbladet som kom som motdrag på dokumentären.
Bloggen heter Åtankar och innehavaren Thomas Schönström gör två nyanserade och mycket klarsynta inlägg kring dels dokumentären och dels artikeln i Aftonbladet.
Ni finner inlägget om Den siste kustfiskaren här
inlägget om Sportfiskarnas debattartikel hittar ni här
Läs och tänkvärt.

Min åsikt är denna att i en balanserad havsmiljö så finns det plats både för det småskaliga yrkesfisket samt sportfiske och sportfisketurism. Frågan kring Östersjöns och laxens problem är större än detta och det är dags att lyfta frågan dit.
Vårt innanhav dör bit för bit och med det både fisk och fiskare.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: - 3,7 grader
Vind: Västlig 4,9 m/s
Molnlighet: Mulet och snöfall
Vattenföring: 7,4 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: