Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En värdig säsongsavslutning

söndag 1 november 2009

En värdig säsongsavslutning

Bilen styrdes öster ut, förbi Åre och sedan ned höger mot Undersåker, först över järnvägen och sedan över älven. På andra sidan bron stod Flugbindarn och väntade som avtalat.
Solen sken, himlen var blå och förhoppningarna höga.
Efter lite ompackning så var vi åter på väg. Första stopp blev hos Estenssons på Fångåmons Fiskecamp för fiskekort inköp.
15 minuter senare står vi riggade och klara ihoppade i vadarna.
Väl ute i strömmen tar det inte många minuter innan Flugbindarns GT4:a står givakt i stram båge och första harren var bärgad. En liten kille som åter fick gå på tillväxt. Flugbindarn som kan strömmen utan och innan visar snart igen vart skåpet skall stå och denna gång är det en bättre harr som bitit på Heavy Metal-streamer. En välvuxen 45 centimeters fisk med rosaskimrande fjäll och rejält ryggsegel låg snart i håvgarnet.











Strax därpå började kylan göra sig påmind och vi gjorde en rask förflyttning nedströms för att få lite värme i kroppen. Flugbindarn började på nacken och jag startade längre ner i utloppsströmmen. Nu hade även jag gått över till riktigt Heavy Metal-fiske Tunga grejer nära botten var det som gav resultat för Flugbindarn och nu gick jag ut med samma förhoppningar. För att göra kastandet extra stolpigt så var det hela knuten på en tafs av "Fastsink"-typ.
Det var inga sträckta 25 meters kast som presterades med den utrustningen, vilket iof inte var menigen heller. Korta kast uppströms låta streamern sjunka för att få ner streamer på djupet innan den började fiska var medicinen som gällde idag.
Efter en stunds nötande så fick även jag fiskkänning och ganska snart så krokades det av en matharr på knappa 40 cm och 500 gram. Vi gjorde kaffepaus för att åter få tillbaka värmen i fingrarna. På väg tillbaka så passade jag på att plocka med mig det förråd av drag jag samlade upp. På 20 meter så hittade jag fyra spinnare samt ett skeddrag, tyvärr så fumlade jag ut en av spinnarna i strömmen i en djuphåla där den blev kvar.
Innan nästa runda så la jag lite mer tyngd i grejerna och körde en Nya Zealand-rigg, dvs. sätta en tafs i krokböjen på flugan och i tafsändan fästa ännu en fluga. ST Heavy Metal-streamern fick fortsätta göra jobbet att få ner grejerna för att i baken få sällskap av en harörenymf med guldskalle.
Redan efter några minuter stod mitt spö i bågläge igen och denna gång hade harren tagit nymfen. Denna harr var i samma storlek som den första men denna fick sin frihet åter.

Efter ytterligare ett platsbyte så tändes elden och några Trångsviken Stor stark åkte på grillgallret. Vattennivån i de övre delarna var lite för låg för att fisket skulle vara riktigt intressant så istället blev vi sittande vid elden, ätandes korv och diskutera livets stora frågor. Skolflytt, vattenkraftutbyggnad, Åres styrande kommunpolitiker och flugfiskesäsongen 2009.
Resultaten av de tre första ämnena var lika nedslående som resultatet av säsongen 2009.
När elden var utbrunnen, korven uppäten och solen på väg ner så tackade vi för oss och begav oss hemåt, nöjda efter en härlig dag på älven med Flugbindarns vackra harr som grädde på moset.

Matharren då? Jo, det är inte alla 10 månaders ungar som får gryta på färsk spöfångade harr med brynt scharlottenlök och örter.
Dottern har nu ett gäng portioner liggandes i frysen :-)

Mr Toyota testade lyckan nedan Staa-bron men fick lämna älven fisklös. Dagen var dock vacker och nu laddar även för isfiske-säsongen.
Igår var jag in på Fjällsport för att kolla om maggoten låg i kylen och visst var det så. Skepparn hade varit inne varje dag och lämnat rapport och redan fått kroka av några rikgit fina is-öringar.
Snart dags att plocka fram Demonen, kolla krokarna och smörja spolaxeln på pimpelspöet.

Till sist så vill jag vidarebefordra ett tips jag fick i mailboxen igår.
Finns det någon driven fiskeentreprenör som läser det här så har nu Sveaskog ett markområde de skall lägga ut på arrende i just det syftet. Området ligger på Hornslandet utanför Hudiksvall. Mer info finner ni här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.55
Temperatur: 0,7 grader
Vind: Ostlig 3,2 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 43 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Henrik sa...

Rackarns, Lunkenbielke, vackert som en dag. Ses vi till helgen mån tro?