Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: 4 nyanser av grått.

söndag 22 november 2009

4 nyanser av grått.

Jag vet inte riktigt vad som händer nu. Det enda jag vet är vad som INTE händer och det är vinterns inträde i Åredalen.
Det ska velas fram och tillbaka. Minusgrader och ökande förhoppningar vänds nästa dag till plusgrader frisk sydvästlig vind och grå deppighet.
Allt surar på, både väder och humör. Likt november så går dygnets fyra delar i grå nyanser.
Morgonen med en svag ljusgråhet i väster, en liten förhoppning om att ljuset ska spirar för att sedan förbytas mot dagens energilösa blekgråa ljus över Skuta och sjö.
Mot kvällen så övergår det i en dunkel gråhet där knappt forgängarnas skyddsvästar återger bilstrålkastarskenet med annat en en svagt reflekterande gråhet.
Nattens djupa, mörka och kompakta gråhet suger allt ljus som ges och dödar det skoningslöst i mörk blöt asfalt, tät granskog och disig natthimmel.
Vi har en månad kvar av den förmörkande tiden innan det vänder.
Snön, som annars hjälpt oss, lyser med sin frånvaro och gör inte tillvaron speciellt mycket lättare.
Trist, grått och trist.

Häromdagen så träffade jag Knivmakarn och han lämnade rapport från Åresjön, Gevsjön och Ånnsjön. Både han och vänner hade varit ute och haft gott fiske.
Utloppet på Gevsjön hade givit fina resultat och även så hade han haft godkänt fiske på de nedre delarna av Åresjön.
För min egen del så har det inte blivit isfiskepremiär denna helg heller utan nu siktar jag på förstaadvent. Ifjol så landade jag min hittils största pimpelfångade fisk med en grann Gevsjö-öring på 1,2 kg.
Jag får hoppas och drömma om en repris :-)

Det poppar nu upp lite roliga fiskenätsidor och den senaste att ramla in i min brevlåda var Fiskelänkar Här hittar ni länkar till det mesta i fiske på webben. En liten guldgruva att gräva ur.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 15.45
Temperatur: 1,6 grader
Vind: Nordvästlig 1,8 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt snöblandat regn
Vattenföring: 19,6 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: