Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Premiären avklarad

lördag 28 november 2009

Premiären avklarad

Det var fortfarande extraljus mörkt i morse när jag hoppade in i bilen och begav mig väster ut mot Gevsjön och den stundade isfiskepremiären.
Ifjol hade jag redan varit igång länge med isfisket vid det här laget men då var det en period av "mellan två jobb" som Segemyhr kallade det :-)
I år med jobb och en lite större familj har inte tiden varit mogen förrän idag. Men som det heter "den som väntar bla bla bla.

Det var en skön känsla att ta bort skyddet från skäret på borren och sätta den mot isen och sno de varv som krävdes innan isen trängts igenom. Det var cirka 15 centimeter fin kärnis med bara ett tunt dammsnö täcke över. En fördel med försäsongsisfisket är ju att det inte är lika jobbigt att borra ´som metertjocka isar i april.
För att vandra säkert över isen så hade jag dagen till ära klätt in mina skodon med broddar. Kan rekomenderas.

Redan efter några minuter så hade jag första darren i linan och strax därpå så var första lilla rödingpinnen avkrokad och tillbakasläppt. Snart var det samma visa igen och tillfredställelsen började sprida sig i kroppen allt medan morgonljuset spred sig över mig.
Som lock användes de senaste säsongernas favorit, Knonsas Demon. Som jag riggat ihop med en klassiker ABU´s "Lill öringen" och rödvit maggot.
När det ljusnat ytterligare så gjorde jag ett platsbyte och även på ställe två så var det fisk i farten och snart låg två rödbukar i mindre stekpannestorlek på isen.
P, som just vaknat, ringde och kollade läget och SMS gick iväg till Konsulten som det senare skulle visa sig låg hemma i feber.
Det darrade till i linan igen och mothugg. Nu blev det lite trögare att dra upp grejerna och det blev tillochmed lite drill med linan i händerna innan en vacker, tjock rödbuk låg bredvid de två andra på isen. Nu var dagens middag fixad.

Fram emot 10.00 så avtog nappandet och strax innan 11.00 så avvecklade jag mig från Gevsjön och begav mig hemåt.
Några andra som oxå avvecklade sig var ett gäng trumpetande canadicker som kom sträckande över mitt huvud två varv, innan de lyfte på hatten, tackade för sig och styrde kosan mot sydligare bredgrader med löfte om återseende till våren när älven åter öppnas ur isens grepp.
Det är fler än jag som längtar dit. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: - 0,6 grader
Vind: Västlig 2,1 m/s
Molnlighet: Molnligt
Vattenföring: 26 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: