Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Flugpremiär med dopp!

lördag 11 april 2009

Flugpremiär med dopp!

Äntligen! som Fylking skulle ha sagt.
Det var på tiden. Flera långa mörka vintermånader har uthärdats i väntan på öppet strömmande vatten.
Älven börjar nu gå upp och på flera ställen så pass att det går att fiska.
Flugbindarn gjorde ju premiär redan förra veckan och med fisk på kroken oxå. Det gick jag bet på idag. Ivrigt spanande efter liv gav inte mer än några siktade bäcksländor. Inga vak, ingen känning.
Jag gick mestadels med nymfrigg på sjunktafs. Om det fanns fisk så stod den säkert kloss mot botten, inget tydde på något annat.
En elak vind drog in i början på eftermiddagen och krusade den tidigare så stilla ytan. Bäcksländorna försvann och de som höll mig sällskap var säsongens första flyttfåglar.
Kanadagås, vigg, gräsand och sångsvan drog upp och ner längs älven.
En begynnande förkylning som började visa sig igår gjorde att fiskepassen blev korta och kafferasterna många. Vilket iof inte gjorde något alls då solen sken från en farligt blå himmel. Efter en ficka skulle jag gå över den öppna vaken en gång till med nymfriggen innan jag skulle avsluta. Ett steg, ett kast, en uppströms mending så nymferna fick sjunka, hemfiske och lyft, ännu ett steg. Vid fjärde steg hände något.
Isen som jag gått över ett par gånger redan gav vika under mina fötter och innan jag visste ordet av så stod jag med vatten upp till navel. Två snabba hopp och hasningar så var jag uppe igen på "trygg" is.
Jag klarade mig förutom att jag blötte ena armen när isen sprack vid första uppstigningsförsöket. Som tur var så hade jag inte min chestpack på mig så utrustningen klarade sig bra inkl. telefonen som låg i jackfickan.
Älven stiger snabbt nu och vi ligger redan långt för fjolårets dagsnoteringar för vattenföringen.
Håller det i sig så blir det nog tidig vårflod. Slipper vi regn under resten av april och maj så håller den sig nog i skinnet. Skulle det däremot komma nederbörd så gäller det för Holiday Club att hålla i hatten och städa källarna :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.10
Temperatur: 11,8 grader
Vind: Sydlig 0,1 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 42 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Patrik sa...

Här slår jag vad med ungarna om att JAG skall bada först, och så går du och tar premiär doppet ;-)

Härligt Lunkan, premiären gjord.
Nu har du en lång härlig säsong framför dig.

Fortsatt Skitfiske

Lunkan sa...

Mitt tips:
Vänta åtminstone till isen försvunnit och solen värmt vattnet lite till.
Det var kylslaget :-)