Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Den som spar han har... eller "Den stora grisslakten"!

tisdag 21 april 2009

Den som spar han har... eller "Den stora grisslakten"!

Jag har aldrig gillat att bära omkring på för mycket i mina fickor så för flera år sedan så började jag att tömma mina fickor med jämna mellanrum och skräp kastades, nycklar hängdes upp och eventuella mynt lades i en glasburk. Denna glasburk vittjades varje försommar och slantarna gick till fiskekortsinköp eller likande.
Likaså i höst och vinter så har jag sparat växelmynten. Glasburken är ut bytt då det visade sig vara allt för lätt att "låna" pengar ur burken både av mig och andra medlemmar i familjen. Lösningen blev ett auktionsinrop av en hederlig gammaldags keramikspargris utan lucka i botten. Ville man ha del av slantarna fanns således inget annat att göra än att "knacka" grisen. Sagt och gjort. Säsongen är i vardande och första fiskeresan närmar sig med stormsteg.
Grisen "slaktades" idag med hammare och ett snabbt överslag av innehållet gjordes innan bankbesök och insättnning kommer ske imorgon. Tre dagars fiske på Smöla med mat, dryck och resa tur och retur är nu finansierad. Med lite tur så kan det även täcka nåt av dalens fiskeårskort. Skönt.
Många bäckar små... kan ge fiske i en bra å. :-)

Idag ringde "Kläddesignern" och hade lite teorier och beställningars tankar som för min del slutade i att det införskaffades en ny SA GPX WF5F till AEG´n. De gamla är utslitna :-) samt en SA Trout WF3F till Lilla Gula.
Tror att den kommer sitta som en smäck ihop :-)
På tal om säsongstart så har det uppkommit önskemål från några olika håll om att det är dags för ännu en tillställning på temat Vuxna män gör saker tillsammans
Jag är inte sen att haka på och kan vara sammankallande. Vi siktar på mitten/slutet på maj på lämplig plats utomhus där utrymme finnes. Kanske en efterföljande pilsner och kolgrillad korv?

Vattenökningen i älven har nu tagit paus ett tag och den har snarare sjunkigt än ökat senaste dagarna. Dock så varnar nu SMHI att med värmen som varslas om i helgen så kommer vårfloden att sätta fart i norrland. Vore skönt, bort med snön och fram för stigande vattentemperaturer.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.05
Temperatur: 1,9 grader
Vind: 0,0 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 73 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: