Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Duved stänger och våffeltur

söndag 19 april 2009

Duved stänger och våffeltur

Idag var sista dagen som backarna i Duved hade öppet, likaså med Björnen.
Skidsäsongen börjar således lida mot sitt slut. Turisterna lämnar dalen och lugnet lägrar sig åter. En blandning av vemod och befrielse.
Sista rycket blir nästa helg med Skutskjutet och Freeride Att Skistar håller liftarna öppna på Skutan ytterligare en vecka är mer en bonus än bud på bra skidåkning. Snön har tagit stryk senaste veckorna och nere i Duved så är det bara fläckvis kvar. Vi har inte som brukligt haft minusgrader på nätterna utan det har töat även nattetid. Gumman Tö har riktigt gjort sitt jobb.
Älven är nu helt isren och börjar nå hyggliga vårflodsnivåer. Något fiske är det däremot inte tal om. Kallt smältvatten och tidig vår är inte vad som sprallar till öringen. Hoppas dock det fortgår som det startat så kan vi även få en tidig torrflugepremiär. Lite regn under maj/juni och skön värme i slutet på maj är vad jag önskar.

Idag så passade jag och P men dottern i släptåg, sonen vill hänga hemma, ta en våffeltur till Handöl och Hanriis Café.
Har ni inte testat deras våfflor å är det hög tid att göra det nu. De har öppet i två veckor till innan de vårstänger den 3 maj. Passa även på att göra ett besök vid Handölsforsarna och beskåda vårfloden som furiöst kastar sig utför forskanten.
Det har ännu inte riktigt tagit fart. Men inom nån vecka så händer det nog grejer :-)
Innan våfflan passade vi på att går P´s postrunda i byn för att kolla läget lite. Döm av min förvåning när vi mitt i byn sprang på flugbindningsmaterial av bästa sort.
Smöla-turen närmar sig och Bokbindarn mailade idag över en utrustnings-, och inköps lista. Det kommer bli mycket Norge i vår & sommar och förhoppningen är att det bli fler flugfiske nedslag längs vägen. Jag har fått säljansvaret på Norge på firman och i torsdags gjordes de första kundbesöken. Trondheim och Bergen har betats av. Det var första gången jag besökte Bergen och förhoppningsvis inte den sista. Jag lyckades tajma in bra väder, Bergen har normalt 275 regndagar per år :-), och stan visade sig från sin bästa sida. En fantastiskt vacker stad, Jag kan klart rekomendera ett besök.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 1,2 grader
Vind: Västlig 3,4 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 80 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: